Seminarium: Natur och språkligt platsskapande 16 maj 2024

Torsdag 16 maj, 2024 kl. 15:15 – 16:30
CERUM Studion/Hybrid
Arrangör: Centrum för regionalvetenskap vid Umeå universitet (Cerum)

Berättelser om norra Sverige handlar ofta om naturen. Detta har varit sant genom historien och är det än idag. Olika sätt att förstå naturen på har flätats samman med platsen och människorna som lever där. Naturen i norra Sverige kan vara storartad och imponerande men den kan också vara ödslig, hotfull och farlig. En dominerande bild av naturen i norra Sverige – då som nu – är bilden av resurser, tillgångar.

Daniel Andersson, professor i nordiska språk med inriktning mot nordskandinaviska studier, berättar om sin bok Markernas kronologi och ideologi: natur och språkligt platsskapande med fokus på nybyggarkolonisationen under 1700- och 1800-talet. Dess övergripande syfte är att belysa naturens roll i språkligt platsskapande i norra Sverige med särskilt fokus på nybyggarkolonisationen under 1700- och 1800-talet.

Läs mer här