Inbjudan till skribenter: Suomen Museo-Finskt Museum 2024

INBJUDAN TILL SKRIBENTER 2024

Kom med och skapa en vetenskaplig publikation som överskrider sedvanliga klassificeringar: vi söker skribenter till Finska Fornminnesföreningens årsskrift Suomen Museo-Finskt Museum 2024!

SM-FM som grundades år 1894 publicerar vetenskapliga artiklar med kollegial granskning samt översikter, bok- och utställningsrecensioner, reseberättelser, intervjuer och aktuella bidrag inom arkeologi, etnologi, konsthistoria och museologi – på alla inhemska språk.

***

Temat för år 2024, Inflytelserika museum, inbjuder författare att utforska och granska museernas inflytande som en samhällelig och forskningsmässig förändringskraft samt som en både kollektiv och individuell resurs.

Museer har alltid påverkat såväl människor som samhället, både medvetet och omedvetet. Museer och vetenskapscentra har förknippats med idealet om neutralitet, även om deras verksamhet bygger på uppfattningar och mångskiktade val om vilket slags arv som är värt att vårda.

Under de senaste åren har museipolitiska program och kulturarvsstrategier styrt museer till att öka sin samhälleliga påverkan. Å andra sidan har vetenskapscentra och vetenskapliga museer åtagit sig uppgiften att bygga upp det nationella vetenskapliga kapitalet och att presentera vetenskapens arv för att stärka demokratin. Vad innebär detta i praktiken? Vad borde museer och vetenskapscentra påverka? Vilka medel har dessa institutioner till sitt förfogande? Var går gränsen mellan påverkan och manipulation?

***

ERBJUD OSS ett artikelförslag som förmedlar ny kunskap eller välgrundad spekulation om påverkans och inflytandes koppling till museernas och vetenskapscentras mångfacetterade uppdrag och uppgifter eller till en utställning som institution och presentationsverktyg.

Din forskningsartikel kan besvara teoretiska, doktrinära eller empiriska frågor eller bilda en syntes som diskuterar tidigare forskning som en analytisk översikt av forskningslitteratur och begrepp. Förutom forskningsartiklar kan du också erbjuda en översikt eller en argumenterande essä.

Skicka din artikelidé och en sammanfattning i word-format (cirka 200 ord) till huvudredaktör Johanna Enqvist (johanna.enqvist@heureka.fi) senast den 17 mars 2024. Beskriv i följebrevet vilken av ovan nämnda kategorier du erbjuder din text till presentera i sammanfattningen 1) en preliminär titel; 2) minst en forskningsfråga; 3) tre huvudsakliga forskningsbegrepp eller nyckelord och 4) en kort beskrivning av analysmetoder, granskningsperspektiv eller teoretiskareferensram. Inkludera också 5) en kort förteckning (2–4 titlar) över den viktigaste källitteraturen och 6) en kortfattad skribentpresentation med kontaktuppgifter.

Därutöver publicerar vi lectio praecursoria, bok- eller utställningsrecensioner, aktuella inlägg, nekrologer och reseberättelser, även utanför temat.

***

VI ERBJUDER våra skribenter vägledning och stöd när det gäller skrivande, kollegial granskning, språkhantering och utveckling av det egna vetenskapliga uttrycket. Vår empatiska och interaktiva redaktionella process hjälper att sätta ord på idéer och argument. Med vårt stöd definierar forskningsartiklarnas skribenter sina centrala forskningsbegrepp i Vetenskapstermbanken i Finland (Tieteen termipankki) om så önskas.

TIDTABELL FÖR ARTIKLAR 2024

• senast 17.3.: artikel- och översiktsförslag till huvudredaktören
  • senast 28.3.: information om godkännande av förslag
  • maj 2024: begreppverkstad
  • juni 2024: skrivverkstad
  • senast 4.8.: ärdigt manuskript inklusive illustrationer insänds
  • senast 8.9.: refereegranskning färdig och respons till skribenterna
  • senast 6.10.: insändning av färdig artikel i vilken refereegranskarnas / redaktionens kommentarer tagits i beaktande
  • oktober–december 2024: redaktionellt arbete
  • januari–februari 2025: layout och tryckning

Översikter och essäer bedöms inom redaktionen, fullständiga manuskript (upp till 20 000 tecken inklusive mellanslag) kan skickas in fram till 4 augusti 2024.

Årsboken utges i pappersform och publiceras samtidigt öppet på journal.fi-portalen. SM – FM använder Vetenskapliga samfundens delegations märke för kollegialt granskade publikationer och är för närvarande av Publikationsforumet godkänd som en vetenskaplig publikation på nivå 1.