Letterstedtska föreningens anslag

Letterstedtska föreningens uppgift är att befordra gemenskapen mellan de fem nordiska länderna på industrins, vetenskapens och konstens områden. Årligen förfogar föreningen över ca två miljoner svenska kronor för utdelning till nordiska ändamål dels gemensamt, dels nationellt. Anslagsutlysningen utsändes i särskild ordning till universitet, högskolor och nordiska föreningar. Den publiceras regelmässigt i årets sista nummer av Nordisk Tidskrift samt på hemsidan.

Under 2024 utdelas anslag vid två tillfällen, dels under våren, dels under hösten. Ansökningarna skall insändas senast den 15 februari och senast den 15 september 2024. Ansökan görs företrädesvis på skandinaviska språk. Besked om utdelade anslag ges i juni resp. november 2024.

Ansökningsperiod våren 2024: 15 januari – 15 februari.
Ansökningsperiod hösten 2024: 15 augusti – 15 september.

Läs mer om anslagsutlysningen här.