Doktorand i museologi med inriktning genus vid Umeå Universitet

Doktorandtjänst i museologi med inriktning genus utlyses vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper vid Umeå Universitet.

Anställningen är en doktorandtjänst med särskild inriktning mot skärningspunkten mellan genus, DNA och historisk identitet. Med ett museologiskt perspektiv fokuseras den kulturella, sociala, och/eller politiska tolkningen och användningen av DNA. Sådana tillämpningar förekommer bland annat i DNA-släktforskning, vetenskapliga studier av gammalt DNA (aDNA), i sociala medier, populärmedia och museirekonstruktioner som hänvisar till genetik, där genuskategorier relaterade till biologiskt, socialt och kulturellt kön skapas och förhandlas.

Vi välkomnar förslag till avhandlingsprojekt som undersöker förhållandet mellan musealiserande praktiker och konstruktioner av samtida eller historiska identiteter med koppling till genus och DNA.

Läs mer här.

Sista ansökningsdag 2 februari 2023