Rettigs forskningsstipendium

Kungliga Vitterhetsakademien utlyser fyra stipendier för att stödja forskare inom humaniora och samhällsvetenskap. Målet med utlysningen är att underlätta bruk av samlingarna vid arkivet och biblioteket.

Rettigs forskningsstipendier riktar sig till projekt som har nytta av de fysiska samlingarna vid Riksantikvarieämbetets arkiv och Vitterhetsakademiens bibliotek.

Forskningsstipendiet består av en engångssumma om 100 000 kronor och kan sökas av juniora forskare (på doktorand- och postdoktorinivå) inom arkeologi, historia, konsthistoria, arkitektur, idéhistoria, bokhistoria, kulturarvsstudier, numismatik och besläktade ämnen. Den sökande måste ha en anknytning till en nordisk forskningsinstitution.

Ansökningar tas emot mellan 1 september och 15 oktober 2023.

Hitta den fullständiga utlysningen här.

The Rettig Research Fellowship

The Royal Swedish Academy of History, Letters and Antiquities is pleased to offer Short-Term Research Fellowships to support scholars in arts, humanities, and social sciences. The fellowship is intended to support projects that will benefit from research conducted primarily on-site at the archive and library of the Swedish National Heritage Board, drawing from the institutions’ collections.

The stipend consists of a one-time amount of SEK 100,000 and can be awarded to junior scholars (PhD candidates and postdoctoral researchers) pursuing research relating to archaeology, history, arts, architecture, history of ideas, book history, cultural heritage studies, numismatics, or adjacent fields. An affiliation to a research institution in the Nordic countries is required.

Applications may be submitted between 1 September 2023 and 15 October 2023.

Find the full call for applications here.