ÖSS-professor i etnologi vid Södertörns högskola

Den som anställs som ÖSS-professor i etnologi förväntas leda och tillsammans med kollegiet ta ansvar för forskning, utbildning på grund-, avancerad och forskarutbildningsnivå inom disciplinen samt i samverkan med andra interdisciplinära program. Den anställde skall genomföra egen forskning i relation till Östeuropa och Östersjöområdet men också initiera och leda forskningsprojekt samt aktivt söka forskningsmedel. Du förväntas också initiera och leda samarbetsuppdrag och aktivt delta i det vetenskapliga samfundet. Den som anställs förväntas också delta i kollegiala organ och ledningsarbete vid Södertörns högskola samt i samverkansprojekt med inom- och utomvetenskapliga aktörer. Även vissa administrativa arbetsuppgifter kan förekomma.

I anställningen ingår 60 % forskning och 40 % andra uppgifter i form av undervisning och/eller andra uppdrag. I anställningen som professor i etnologi ingår samverkan med CBEES (Centre for Baltic and East European Studies), där personen som anställs förväntas tillbringa en del av sin arbetstid. Anställningen förutsätter en hög grad av närvaro och deltagande i det kollegiala arbetet. Arbetsspråken inom ämnet är i första hand svenska och engelska. Den sökande förväntas kunna undervisa på svenska inom 2 år.

Sista ansökningsdag 31 augusti 2023

Läs mer här.