Har vi tid? Tvärvetenskapliga tankar om vad temporalitet är i vår tid

Välkommen på seminarium till Svenska litteratursällskapet i Finland (Riddaregatan 5, 00170 Helsingfors) fredagen den 25 november 2022 klockan 13–17.15 (finsk tid) eller ta del av direktsändningen på sls.fi.

Nu är det bråttom, det hastar.

Vi befinner oss mitt i en era av överlappande brytningstider – både klimatmässigt och demokratiskt. Vi lever med en rusande känsla av att tiden håller på att rinna ut. Den tidsepok som kallas antropocen, där miljö och klimat genomgår drastiska förändringar tvingar fram nya levnadsvillkor. Hur kan vi tänka om tid och temporalitet i relation till dessa omfattande samhällsomvälvningar? Hur svarar litteraturen – inte minst barnlitteraturen – på frågor om tid i en brytningstid?

Vad är ens tid?

Seminariets föredrag utforskar olika sätt att bemöta tid i vår tid. Hur förhåller sig havet och tiden till varandra? Vad gör skönlitteraturen med tiden? Hur förhåller sig barn- och ungdomslitteraturen till klimatförändringen och till demokratianspråk? Kan naturvetenskapen hjälpa humaniora att tänka kring tid?

Talare på seminariet är forskarna Fanny Ambjörnsson, Jenny Bergenmar, Frederike Felcht, Ronald Österbacka samt Mia Österlund.

Arrangör är Svenska litteratursällskapet och dess forskningsprojekt Konkurrerande tidsordningar (KOTI) – Krononormativitet i 2000-talets finlandssvenska litteratur och kultur för barn och ungdomar (2019–2022).

13.00–13.05 Välkomstord, Nina Edgren-Henrichson, projektchef, SLS
13.05–13.40 Om tid i samtida barnlitteratur: KOTI-projektets resultat, Mia Österlund, projektledare för KOTI, Åbo Akademi
13.40–14.20 Med Nadja som vägledare. Om livslinjer, omsorgscirklar och vilt växande, Fanny Ambjörnsson, professor i genusvetenskap, Stockholms universitet
14.20–15.00 Tidslighet och identitet i skönlitteratur, Jenny Bergenmar, professor i litteraturvetenskap, Göteborgs universitet

15.00–15.30 Kaffepaus

15.30–16.10 En fysiker om tid, Ronald Österbacka, professor i fysik, Åbo Akademi
16.10–16.50 Havet och tiden, Frederike Felcht, professor i skandinavistik, Goethe universität, Frankfurt
16.50–17.15 Avrundande ord, Mia Österlund

Vi direktsänder seminariet på sls.fi och det kan ses i efterhand på SLS kanal på Youtube.

Du får också länken till sändningen i bekräftelsemeddelandet efter att du anmält dig.

Sista anmälningsdag är 23.11.2022 via formuläret. Sprid gärna vidare informationen om evenemanget i ditt nätverk!

Till anmälan

En tanke kring ”Har vi tid? Seminarium om tvärvetenskapliga tankar om vad temporalitet är i vår tid