Etnologiskt fältarbete – nya fält och former

Etnologiskt fältarbete – nya fält och former är en nyutkommen antologi som riktar sig till studenter i etnologi och närliggande ämnen. Den erbjuder en introduktion till olika aspekter av etnologiskt fältarbete. Den är indelad i fyra delar som följer en tänkt kronologi för fältarbeten och hur en student arbetar med en uppsats.

Del 1 heter Att komma igång. Där kan man läsa om forskningsfrågor och etik.

Del 2 kallas I fält och kapitlen behandlar institutionsetnologi, kritisk metod och fältarbete utanför nationsgränsen.

Del 3 är Metoder och innehåller kapitel om intervjuer, autoetnografi, observationer, att fältarbeta digitalt samt att använda källor som andra skrivit och samlat.

Del 4 heter Att tolka, skriva och analysera. Här kan vi läsa om etnologiskt skrivande som metod, metodfrågans var, när och hur, samt analys.

Etnologiskt fältarbete – nya fält och former (2022). Redigerad av Kim Silow Kallenberg, Elin von Unge och Lisa Wiklund Moreira. Studentlitteratur.