Doktorandtjänst i etnologi vid Stockholms universitet

Stockholms universitet söker en doktorand i etnologi knuten till Centrum för maritima studier (CEMAS)

Etnologi vid Stockholms universitet har varit en del av CEMAS allt sedan starten 2010. Inom ramen för detta samarbete har etnologer bland annat undersökt reseberättande, fritidsbåtar, kulturella perspektiv på humrar, gränsdragningar på Åland, hur intresset för bärgade kanoner skiftat under århundraden och döden till havs.

Inom ramen för maritima studier ryms med andra ord en mängd olika forskningsfrågor. Det kan till exempel handla om kulturarvsperspektiv, miljö och hållbarhet, mångfald, arbetsliv, berättande, och i en vidare mening även relationen mellan människa och natur. Tidigare arbeten med fokus på maritima frågor är inte ett krav för tjänsten, däremot måste det tilltänkta avhandlingsprojektet ha en sådan inriktning.

Välkommen med din ansökan senast den 8 november 2024.

Länk till annonsen på Stockholms universitets webbplats