Universitetslektor i etnologi vid Uppsala Universitet

Institutionen för kulturantropologi och etnologi bedriver utbildning och forskning om många av de komplexa sammanhang som präglar dagens globaliserade värld. Institutionen har för närvarande 47 medarbetare och en omsättning på cirka 50 miljoner kronor om året. Verksamheten består till stor del av forskning. Vid institutionen ges undervisning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå i etnologi och kulturantropologi till cirka 700 studenter årligen. Under hösten 2025 startar vi ett nytt internationellt mastersprogram i etnologi och folkloristik.

Etnologi har funnits vid Uppsala universitet i 75 år. Starka inriktningar har bland annat varit forskning inom det folkloristiska fältet samt studier av moderniseringsprocesser och urbanitet. Idag forskar vi även inom fält som kulturarv, materialitet, mångfald, utbildning, fritid, klimat och hållbarhet. Ämnet genomgår för närvarande ett generationsskifte, med ett flertal pensionsavgångar. Vi har nyligen anställt en biträdande universitetslektor och två postdoktorer och utlyser i samband med detta lektorat även en professur. Den lektor vi anställer kommer att ha en roll i skapandet av en ny spännande undervisnings- och forskningsmiljö.

Läs mer här

Anställningen är tillsvidare (provanställning kan tillämpas). Omfattningen är heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala.

Välkommen med din ansökan senast den 2 december 2024