Arkivarie vid arkivet Cultura

Åbo Akademi lediganslår en anställning som arkivarie vid det kulturvetenskapliga arkivet Cultura för tiden 1.1.2025-31.12.2025.

Arkivet utgör en del av Klustret för kulturvetenskap vid Fakulteten för humaniora, psykologi och teologi. Placeringsorten är Åbo. Anställningen är tidsbunden under tiden för utredning och planering av verksamhetens framtida organisering vid fakulteten.

Cultura är ett forskningsarkiv för studenter, forskare, personal och allmänhet med samlingar bestående av etnologiskt, folkloristiskt, kulturhistoriskt och textilhistoriskt material. Culturas huvudsakliga uppgift är att förvalta och tillgängliggöra samlingarna, att bedriva och möjliggöra samtidsdokumentation, samt att främja forskning och undervisning. Arkivet bedriver även seminarie- och utställningsverksamhet. Arkivets verksamhet fungerar i nära samarbete med kultur- och historieämnena vid fakulteten.

Verksamheten sköts huvudsakligen av arkivarien i dialog med professorn i Nordisk etnologi och med stöd av ett arkivbiträde.

Sista ansökningsdag 21 oktober 2024, kl. 15.00