Doktorand inom historiska studier av teknik, vetenskap och miljö vid KTH, Stockholm

Forskarutbildningsämne: Historiska studier av teknik, vetenskap och miljö

Du kommer att arbeta i projektet KTH Future Humanities Initiative som finansieras av Wallenbergstiftelserna. I projektet utvecklar och studerar vi humanioras roll och potential i yrkesutbildningar, särskilt ingenjörsutbildningar. Det är ett unikt projekt som arbetar både teoretisk och praktiskt med framtidens humaniora för ett hållbart samhälle.

Avhandlingsämnet rör hur humaniora och andra så kallade teknikkomplementära ämnen har behandlats på KTHs civilingenjörsprogram över tid. Hur har den teoretiska, praktiska och ekonomiska gränsdragningen till ingenjörsvetenskapen och naturvetenskapen gått till och sett ut både på en beslutande nivå och på en diskursiv och kulturell nivå. Var har konfliktlinjerna funnits och hur har dessa tagit sig uttryck? Vilka förespråkare och belackare har funnits och hur kan man analysera argumenten? Vilken position har studenterna intagit och varför? Hur har man förstått humaniora som fält och färdighet?

Vi söker en historiskt tränad person med intresse för humanioras bredare möjligheter och funktioner både i yrkesutbildningar och samhället.

Sista ansökningsdag: 26 september 2024