Planeringsmöte: Synaps-seminarium om relationer

Stor-seminarium på inkommande den 13.4! Av denna anledning samlades styrgruppen  för att planera seminariet och ge feedback på tre workshoppar som studerande kommer att hålla i samband med detta. På mötet deltog förutom styrgruppen, projektledare och projektkorrdinator således även Caroline, Linda och Hanna – de tre studerande som kommit för att presentera sina workshoppsplaner, och som varit involverade i planeringen av seminariet från första början.

Seminarium om psykologiska perspektiv på mellanmänskliga relationer

Temat för det planerade seminariet är (mellanmänskliga) relationer – och liksom i alla typer av program som Synaps arrangerar för nejdens gymnasiestuderande – så är det psykologisk förståelse för olika aspekter av relationsförhållanden som är det centrala budskapet som våra magisterstuderande förväntas förmedla åt seminariedeltagarna. Att innehållet i de föreläsningar och workshops som ordnas bygger på relevant forskning för  temat ifråga är också en hörnsten i verksamheten, och ett annat primärt kriterium som studerande beaktar när de planerar sina workshoppar.

Presentation av workshopparna

Vi träffades således för att lyssna på studerandes presentationsplaner för respektive workshop för att ge feedback på innehåll och upplägg inför själva genomförandet. Caroline Stenlund presenterade sin workshop om mobilens och sociala mediers inverkan på relationer under rubriken Uppkopplad=bortkopplad?. Hanna Fagerudd presenterade i sin tur workshoppen  Respekt och gränser i parförhållandet, där hon valt att berätta bl.a. om den s.k. normaliseringsprocessen. Därefter presenterade Linda Hasselblatt sin workshop Sunda relationer som vuxen – spelar barndomserfarenheterna någon roll? Denna workshop bygger på teorier om anknytning, vilket kan vara ett bekant begrepp för gymnasiestuderande (beroende på hur länge man hunnit med sina psykologistudier, förstås).

Lärare gav feedback åt magisterstuderande

Styrgruppens psykologilärare gav under mötet feedback på studerandes workshoppar. Kommentarerna  kretsade bl.a. kring sådant som avgränsning av innehåll, tidsplanering, förslag på övningar och powerpoint-presentationernas innehållsstruktur. Chansen att få feedback från erfarna pedagoger tycker åtminstone undertecknad kan räknas till en av de mest givande  upplevelserna som studerande tar del av under sin medverkan i projektet, utöver själva erfarenheten att förmedla sin expertis till andra i en undervisningssituation. Mycket lyckat!

Många deltagare kräver noggrann planering

Efter att vi behandlat presentationerna så övergick mötet till att planera seminariets praktiska arrangemang. Eftersom vi väntar ett stort sällskap – 60 gymnasiesstuderande från sex olika gymnasier – så finns det en hel del logistiska detaljer att lösa. Förslag på arrangemang hade förberetts inför mötet, så det blev mest att korrigera mindre detaljer och slutgiltigt fastställa tidtabellen och lista vilka åtgärder som ännu behövde tas itu med.

Planen i det stora hela

Planen är att seminariet kommer att starta i Akademisalen, där alla deltagare ryms samtidigt. Därefter kommer gruppen att delas upp i fyra mindre grupper som i sin tur kommer att cirkulera mellan fyra workshopsstationer. Workshopsdragarna kommer därav att köra sina program fyra gånger, liksom Tessi Backas som är en av våra gäster för dagen. Hon kommer som representant för Decibel att disskutera kring temat sex och pornografi. Efter att alla grupper besökt varsin workshopp (och ätit lunch mellan pass 1 och 2) så samlas alla återigen i Akademisalen. Denna gång för att lyssna på Sari Somppi från Brottsofferjouren som föreläser om våld i parrelationer och brottsprocessen som följer. Seminariet rundas av på samma ställe med utvärdering och ordet fritt.

Avslutande ord

Vi är alla som är involverade i planeringen i Synaps allra första seminarium mycket förväntansfulla på att få se slutresultatet av all planering. Vi hoppas att alla gymnasiestuderande som kommer till Academill ska få en riktigt intressant dag i psykologins tecken och att vistelsen i universitetsmiljön tillsammans med likasinnade studerande från hela Österbotten skall bli en positiv erfarenhet.

Vi håller tummarna!

Alexandra Wasberg, 5 april 2019.

Ett svar på ”Planeringsmöte: Synaps-seminarium om relationer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *