Verksamhetsplaneringsmöte den 15 februari 2019

Den 15 februari 2019 samlades vi i Synaps-gänget (projektledare, projektkoordinator, Vi7-lärare och magisterstuderande) för att fortsätta planera projektets verksamhet och programpunkter för gymnasielever. Kring detta kan vi berätta att den egentliga verksamheten startar på hösten, men att vi kommer att ordna ett pilot-seminarium redan denna vår (prel. datum 13.4.2019) om inget mindre än sex och relationer bland unga! Mer info om detta kommer snart.

Vår verksamhetspolicy

Eftersom Synaps är ett uppstartsprojekt som får sin form lite så där vartefter, så handlar våra möten för närvarande mycket om praktisk problemlösning och arbetsfördelning på detaljnivå. Men eftersom konkret organisering förutsätter att målet för verksamheten är tydligt för alla så hade vi på mötesagendan satt in en diskussion kring Synaps uppdrag och policy. Resultatet av denna diskussion blev en sådan här formulering

Vårt uppdrag är att inspirera gymnasielever till att fortsätta sina studier i psykologi på universitetsnivå. Detta gör vi genom att ordna föreläsningar, workshops och seminarier som tillämpar psykologisk forskning på ämnen som  berör och intresserar unga. Samtidigt vill vi passa på och ge gymnasieelever sådana kunskaper som de kan ha praktisk nytta av.

Utgående från denna formulering så kunde vi samtidigt dra upp konkreta riktlinjer och likaså instruktioner för våra magisterstuderande att beakta när de planerar sina programpunkter inom projektet.

En Synaps-programpunkt…

• utgår från psykologisk forskning och närmare bestämt en mini-systematisk översikt av tillgänglig forskning som studerande upprättar kring det specifika temat, vars resultat de på något sätt integrerar i sin presentation/workshop. Översikten skall godkännas av projekledaren, som i egenskap av forskare även kan ge studerande tips på relevanta artiklar och sökord.
  • tar upp relevanta psykologiska teman för ungdomar
  • har ett tema som ger kunskaper som unga kan ha direkt nytta av, och som ingår i någondera av nedanstående kategorier:

Nästa möte

…kommer att gå av stapeln den 3.4, och då kommer studerande som ansvarar för vårseminariet att presentera lektionsplanerna för sina respektive workshoppar. Tills dess jobbar vi med seminariets upplägg i stort.

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Wasberg, projektkoordinator