Tallkotten
Daghemmets ort: Oravais
Daghemmets storlek:
Vi har sju avdelningar; två småbarnsavdelningar 1-3 år Nyckelpigan och Myrstacken, en 3 års avdelning, Hämähäkki, en 4 års avdelning Bikupan, en fem års avdelning Trollsländan och förskolan Ugglorna (svenskspråkig) och Huuhkajat (finskspråkig). Förskolorna finns på Oravais skola.
Vi verkar på följande språk:
Tallkotten är ett tvåspråkigt daghem där alla avdelningar verkar på finska och svenska. Detta betyder att det finns både svenskspråkig och finskspråkig personal på varje avdelning.
Vår pedagogiska grundsyn:
En pedagogisk grundsyn är ett mångfacetterat begrepp och innefattar mycket, allt från hur vi ser på barnet (barnsyn), värdegrunden, hur vi ser på inlärning (synen på lärande) och hur vi ser på den pedagogiska helheten av fostran, undervisning och vård samt lärmiljöns betydelse. Vi jobbar utifrån att barnen är aktiva, nyfikna och vill lära sig. Vi börjar med att skapa trygghet för trygghet är en förutsättning för lärande. Tryggheten är verksamhetens viktigaste uppgift. Praktiskt och konkret går det här till så att ömsesidiga relationer byggs upp redan under inskolningen. Personalen är närvarande och lyhörda inför barnets behov och föräldrarnas önskemål. Inskolningen är individuell och behöver få gå i den takt barnet behöver, om mera tid behövs så ges mera tid till inskolning, bara för att få en så bra start som möjligt. En famn eller en hand finns alltid till för barnen. Vi är överens om att föräldrarna ska stå för uppfostran och vi för fostran men i en del fall så fallerar det här och då måste större insatser göras kring det här barnet och familjen. Vi börjar där varje barn befinner sig och barnet får stöd utifrån sina behov för varje barn är unikt och alla ska få vara just som hen är. Mångfald är en resurs i gruppen då alla barn är olika. Varje barn har en egen plan i småbarnspedagogik och varje termin görs en nya målsättninger upp för varje barn i samverkan med föräldrar och vid behov med speciallärare och andra samarbetspartner. Det här gör att barnen har bättre förutsättningar inför framtiden och då blir det mera jämlikt.
Vi vill att barnen lär sig visa hänsyn, respekt och omtanke om varandra. Det här förverkligas i det vardagliga arbetet med barnen t.ex. genom diskussioner i samlingen och leken, och vuxna som förebilder. Här betonas också vikten av att ha kompisar och ibland behöver barnet hjälp och stöd av en pedagog för att kunna leka tillsammans med andra barn. Att alla ska bli sedda och hörda är en viktig del i verksamheten och detta förverkligas t.ex. genom ett positivt mottagande på morgonen genom öga-öra-hand dvs, genom att se barnet, säga barnets namn och röra vid barnet om hen vill det. Att bli hörd och sedd handlar om att personalen är närvarande och finns tillgängliga för barnen för att svara på deras behov. Barnens delaktighet kommer också i uttryck inom ramen för att bli hörd och sedd och därför vill vi att barnen ska få vara med och påverka det som rör dem. Barnens bästa ska alltid vara i fokus i varje beslut som tas, allt ifrån föreståndarens beslut till personalens beslut. Vi anser att lärmiljön ska vara positiv, tillåtande och inspirerande. Att ha en tillåtande atmosfär hänger samman med vår syn på lärande; utmanande lärande enligt James Nottingham. Vi tar bort onödiga hinder i barnens miljö som motverkar inlärning. Barnen ska få pröva sig fram och misstag uppmuntras för att barnen ska bli mer ihärdiga och inte ge upp så lätt. Misslyckanden ses som någonting som man kan lära sig av. De får “vingla i sitt lärande” innan de lär sig något. Vi uppmuntrar barnen att ta den intressanta vägen istället för den enkla vägen. Vi försöker utmana barnens tankar genom att låta dem fundera. Processen är viktigare än resultatet.
Vi jobbar också med lågaffektivt bemötande i barngrupperna. Då vi jobbar lågaffektivt jobbar vi utgående från det enskilda barnets behov och då ger vi barnen bättre förutsättningar att lyckas. Vi fokuserar på situationen för att få det att fungera för ett barn i vardagen t.ex. hur kan jag ändra på samlingen för att Kalle ska kunna delta. Vi bemöter barnet lugnt och sansat. Vi förminskar inte barnets känslor. Alla känslor är okej. Vi försöker förstå situationen varför barnet reagerade som hen gjorde. Vi jobbar förebyggande för att undvika att känslostormar uppstår.
Vår pedagogik:
Vi fokuserar på rörelseglädje, språkglädje (naturligt då vi har många nationaliteter) och sociala färdigheter. Utmanande lärande är vår lärandesyn och lågaffektivt bemötande är vårt förhållningssätt. Tvåspråkigheten är en naturlig del i barnens vardag. Vörå Kommun har en digital lärstig från småbarnspedagogiken till gymnasiet. Vi har också en lärstig i hållbar utveckling.
Varför ska studerande göra praktik på vårt daghem?:
Tallkotten är känd för att här jobbar man med barn från många olika kulturer. Många barn som kommer till oss kan inte svenska eller finska så då behöver man göra sig förstådd på annat sätt. Vi jobbar alltså mycket med bilder och stödtecken i vardagen. Om man vill lära sig mera om andra kulturer och nationaliteter är Tallkotten ett bra alternativ. Unikt för Tallkotten är att alla pedagoger har inloggning till bildverktyget Widgit Online där vi skapar bilder som används i verksamheten med barnen. Vörå Kommun var också den kommun som tog i bruk Prion appen först i Finland. Vi har i många år jobbat med den pedagogiska dokumentationen via denna app. På Tallkotten används också Prions SKA modul (systematiskt kvalitetsarbete) för planering och utvärdering. Vi använder oss också av Valssi regelbundet för att utvärdera vår verksamhet. Tillgången till speciallärare är bra för på Tallkotten jobbar också en speciallärare. Vi har även en elevvårdsgrupp som träffas regelbundet.
Vi kan erbjuda boende för den studerande under praktiktiden: Ja (Amigo)
Vi kan hjälpa till att söka boende för den studerande under praktiktiden: Nej