Folkhälsans svenska daghem i Lahtis

Bilden hämtad från daghemmets sida på folkhälsans hemsida.

Folkhälsans svenska daghem i Lahtis

Daghemmets ort:
Lahtis

Daghemmets storlek (antal avdelningar, barn):
4 avdelningar: Solkusten (2-4 år), Medelhavet (1-3år), Myntorna (4-5 år) och Kompletterande (6 år).
Totalt cirka 75 barn.

Vi verkar på följande språk:
Svenska, språkbad

Vår pedagogiska grundsyn:
Folkhälsans svenska daghem i Lahtis är ett diplomerat hälsofrämjande daghem. Som hälsofrämjande daghem betonar vi respekt, relationer, uppmuntran, trygghet och delaktighet. Barnen har rätt till en obruten, sund, balanserad uppväxt och utveckling, och det vill vi ge dem i aktivt samarbete med vårdnadshavarna. Våra värderingar ställer barnet främst.

Blomstrande, nyfikna barn är vårt mål. Vi ska värna om alla människors lika värde, ge barnen möjlighet att växa upp under goda förhållanden och ge dem förutsättningar för en god hälsa på lika villkor. Vårt mål är att ge varje barn den bästa starten inför det livslånga lärandet.

Vår pedagogik:
Vi har en språkbadsinspirerad verksamhet och satsar alltid extra mycket på språkinlärningen och den svenska kulturidentiteten, eftersom vi är en liten minoritet i Lahtis.

Under läsåret 2021-2022 lägger vi särskild fokus på hållbarhet, miljö och natur.

Läs mer om oss på https://www.folkhalsan.fi/barn/foraldrar/daghem/folkhalsans-svenska-daghem-i-lahtis/

Varför ska studerande göra praktik på vårt daghem?
Du är varmt välkommen till oss. Den svenska gemenskapen i Lahtis behöver fler pedagoger med svenska som modersmål. Hos oss finns möjlighet till anställning när du är klar med dina studier, och även vikariat medan studierna pågår. Vi har en mångsidig, språkbadsinspirerad verksamhet och satsar speciellt på hållbarhet, som vi vill ha inbakat i vår pedagogik – vi strävar efter grön flagg i framtiden.

Vi kan erbjuda boende för den studerande under praktiktiden:
Nej

Vi kan hjälpa till att söka boende för den studerande under praktiktiden:
Kanske