Kristinestads daghem Myllybacken

Kristinestads daghem Myllybacken

Daghemmets ort:
Kristinestad

Daghemmets storlek (antal avdelningar, barn):
4 dagvårdsavdelningar, finska och svenska förskolan, 120 dagvårdsplatser.
Morgon- och eftermiddagsvård för skolbarn.

Vi verkar på följande språk:
Svenska och finska

Vår pedagogiska grundsyn:
Varje barn är unikt och värdefullt som det är och alla barn har rätt till en trygg barndom. Alla barn har rätt att bli hörda, sedda, tagna i beaktande som individer och som medlemmar i sin grupp. Barn har rätt att uttrycka sina tankar och åsikter. Barnen har rätt till god undervisning, omsorg och uppmuntrande respons. Barnen har rätt att leka och rätt till social gemenskap. Barnen har rätt att få mångsidig information, hantera känslor och konflikter samt pröva på och lära sig nya saker.

Ingen form av mobbning, rasism eller våld får tillåtas.

Daghemmet har som uppdrag att vägleda barnen till hälsosamma levnadsvanor, utveckla emotionella färdigheter och estetiskt tänkande. Ett nära samarbete med vårdnadshavarna värderas högt.

Vår pedagogik:
SPRÅKUTVECKLING samt SOCIALA- och EMOTIONELLA FÄRDIGHETER är två temaområden jobbar vi extra mycket med just nu och de är övergripande för all verksamhet som sker på daghemmet.

Genom att systematiskt verbalisera och diskutera med barnen utvecklar vi barnens ordförråd.

Vi använder många olika språkliga modeller som stöder barnens språkförståelse.

Att läsa för och med barnen är en del av vardagen. Familjerna uppmuntras att läsa hemma varje dag. Olika läsprojekt tillsammans med familjerna pågår kontinuerligt. På ett lekfullt sätt bekantar vi oss med barnlitteratur och uppmuntrar också barnen att hitta på egna sagor och berättelser.

Inom småbarnspedagogiken i Kristinestad ser vi tvåspråkighet som en rikedom. Att främja tvåspråkighet genomsyrar all verksamhet. Vi arbetar aktivt för att skapa goda relationer mellan språkgrupperna och ett gott samhällsklimat. Vi vill främja intresset att och lusten att kommunicera på det andra inhemska språket. Samtliga daghem i Kristinestad är fullständigt tvåspråkiga i Kristinestad. Vi strävar till att ha personal med både svenska och finska på varje avdelning.

I Kristinestad har vi en ny handlingsplan för språkutveckling inom småbarnspedagogiken. Transspråkande är den pedagogiska metod vi använder oss av för att främja tvåspråkigheten.

Vi ser att alla anställda på daghemmet har en central roll när det gäller att stödja barnen i att träna och utveckla sociala och emotionella färdigheter. Personalen ska tillsammans med barnen lära sig att upptäcka och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt.

Under verksamhetsåret 2021-22 kommer vårt gemensamma temaområde vara HÅLLBARHET.

Varför ska studerande göra praktik på vårt daghem?
Daghemmet är nybyggt och anpassat enligt det behov vi har i vår verksamhet. Mycket fokus har lagts på att öka rörelseglädjen och väcka intresset för att använda hela kroppen mångsidigt under hela dagen.

Tvåspråkigheten på daghemmet är något unikt och sker som en naturlig del av verksamheten. Här får den studerande en fin möjlighet att lära sig utveckla och anpassa sitt arbete på ett sätt som inte finns någon annanstans i landet.

Daghemmet är beläget invid sportplan, skridskorink och skidspår. Detta erbjuder fina möjligheter att minska stillasittande och öka glädjen att få röra på sig.

Vi kan erbjuda boende för den studerande under praktiktiden:
Kanske

Vi kan hjälpa till att söka boende för den studerande under praktiktiden:
Ja