Daghemmet och förskolan Drumsö

Daghemmet och förskolan Drumsö

Daghemmets ort:
Helsingfors

Daghemmets storlek (antal avdelningar, barn):
5 grupper, 90 platser

Vi verkar på följande språk:
Svenska

Vår pedagogiska grundsyn:
På vår enhet vill vi skapa en sådan vardag, där barnen känner sig trygga, får bekräftelse och får utveckla sin naturliga nyfikenhet till inlärning genom lek, i relation med de andra barnen och vuxna. Atmosfären är öppen, trygg och uppmuntrande, som utgår från barnets perspektiv.

Barn behöver vara trygga för att lära sig och tryggheten måste vara en bas för allt annat. Vi vuxna är sensitiva för barns tankar och känslor, vi lyssnar på barnen i stället för att bara anta vad de tänker. Vi tränar barnen att berätta mer genom att vi frågar mer och bekräftar det barnen säger. Hur och om du blir bekräftad som liten hänger med hela livet.

På vår enhet vill vi skapa en sådan inlärningsmiljö där barnen är aktiva, delaktiga, nyfikna och positiva, där det samtidigt sker en medveten undervisning och utveckling i barnens inlärning och kompetenser, oberoende av barnens bakgrund.

Då vi tar fasta på barnens intressen, naturliga nyfikenhet att lära sig och låter dem vara delaktiga, lär sig barnen bilda sina egna åsikter, inte bara färdigt matade och där har vi grunden till demokrati.

Vår pedagogik:
Barn är olika och utvecklas i olika takt och många vardagliga saker på daghemmet kan öka oro och stress hos barnen tex. på och avklädningssituationer, toalettbesök, vila, måltider, utflykter. Det vill vi undvika på vår enhet genom en mera tydliggörande pedagogik. Vi utnyttjar bildstöd och visuellt stöd för att ge barnen struktur och tydliga svar på frågorna vad, varför, hur, när, med vem och vad ska hända sen. Detta ökar barnens självständighet och trygghet i rutinsituationer.

Det finns även en mängd andra saker i vardagen som skapar stress hos barnen. Ett barn i stress och kaos behöver en lugn vuxen. Barnen påverkas mycket av vårt känsloläge och därför använder vi oss av lågaffektivt bemötande på vår enhet. Vi utgår från att barnet alltid gör sitt bästa. Vi vuxna sprider vårt eget lugn, anpassar miljön och vårt sätt att kommunicera så att det blir begripligt och hanterbart för barnet.

I vår enhet ser vi leken som ett grundläggande verktyg i barnens lärande och utveckling. Det är via leken som barnen lär sig bäst, var de får lära sig genom sin naturliga nyfikenhet till att utforska, prova och experimentera.  Vi ger barnen tillräckligt med tid och ro för att utföra en lek och låter leken synas och höras. Vi låter barnen experimentera och använda sin kreativitet i leken och personalen reflekterar regelbundet över de utsatta reglerna, ifall det finns ett pedagogiskt eller säkerhetssyfte bakom dom eller ifall de begränsar leken. Leken ser vi som central i vår verksamhet, både den planerade pedagogiska verksamheten och fria leken.  Vi är medvetna om hur olika faktorer kan uppmuntra samt begränsa leken och vi skapar förutsättningar och lärmiljöer som uppmuntrar till fantasifyllda och kreativa lekar.

I personalen visar vi intresse för barnens lek och är närvarande i leken. Vi stöder utvecklingen av barnens färdigheter så som att fungera i en grupp, hur man respekterar och tar andra i beaktande och stöder barnen i att utveckla kamratrelationer. Vi stöder barnen och ger dom verktyg till att lösa konflikter på lämpligt sätt och lära sig färdigheter som behövs i växelverkan med andra och försäkrar att alla barn känner sig delaktiga och inkluderade i gruppen.

Varför ska studerande göra praktik på vårt daghem?
Vi jobbar för att bemöta de studerande öppet, vänligt och just där de befinner sig i sitt lärande. Vi ser fram emot att få lära oss och ta del av ny kunskap, som de studerande hämtar med sig. Vi lyssnar gärna till nya idéer och vill gärna utveckla vår pedagogik.

Vi är ett nytt daghem med ändamålsenliga utrymmen och en jättefin gård.

Vi kan erbjuda boende för den studerande under praktiktiden:
Nej

Vi kan hjälpa till att söka boende för den studerande under praktiktiden:
Nej