Dressinen daghem och förskola

Dressinen daghem och förskola

Daghemmets ort:
Dressinen hittar du i Bennäs i Pedersöre kommun.

Daghemmets storlek (antal avdelningar och barn): 
På Dressinen finns både daghem och förskola och i granngården finns Dressinen eftis och Bennäs skola.

  • Humlans avdelning 12 barn 1-2 år
  • Gräshoppans avdelning 16 barn 2-3 år
  • Trollsländans avdelning 20 barn 3-4 år
  • Fjärilens avdelning 21 barn 5 år
  • Bryggans avdelning i Östensö 10 barn 3-5 år
  • Trollebo avdelning i Forsby 7 barn 1-3 år
  • Förskolan har 18 barn, en förskoleavdelning

Vi verkar på följande språk:
Enbart svenska men med Skoj-finska  i Pedesi-Språkstig

Vår pedagogiska grundsyn och pedagogik:
Vår vision är: Jag är unik, jag är värdefull, allt är möjligt!

Skogen bakom Dressinen utgör vårt lärrum, vår pedagogiska lärmiljö. Skogen ger möjlighet till ett av våra främsta arbetssätt; utomhuspedagogik och skogsmulle-inspirerad verksamhet. Vad kan göras ute i stället för att göra det inne?  Att ta hand om naturen och miljön är viktigt och det får barnen varsebli genom sin egen delaktighet. Vi sopsorterar och diskuterar hållbarhet med barnen.

Vi använder oss också av digitala hjälpmedel. Digileken är ett arbetsredskap, där barnen får vara aktiva och röra på sig på ett fantasifullt sätt. Det ska vara roligt att få röra på sig!

Vi har Skoj-finska, som genom sång, lek och rörelse, på ett lustfyllt sätt ska väcka barnens intresse för det finska språket. Barnens delaktighet uppmärksammas vid Dressinen genom att barnen har möjlighet att påverka sin egen vardag. Vi övar oss på att lyssna på varandra och diskutera saker tillsammans. Vi tar del av mångfalden av tanke- och tillvägagångssätt i vår smågruppsverksamhet. I smågruppsverksamheten har barnen lättare att ty sig till några få barn och kunna göra sin röst hörd och pedagogen har möjlighet att knyta en mera individuell kontakt med barnet och verkligen kunna bekräfta och se barnet.

Vi använder oss av lågaffektivt bemötande, vilket hjälper oss att få en bättre kontakt med alla barn, men speciellt med de barn som har ett utåtagerande sätt.

På våra pedagogiska aftnar lär vi av varandra, s.k. kollegialt lärande, vilket innebär att de styrkor och kunskaper som finns bland personalen kan delges åt alla och därmed kan vi skola och ge varandra inspiration i vårt arbete.

Motto för både barn och personal: Det är viktigt för mig att det går bra för dig!
Motto för personalen: Min arbetsdag är någon annans barndom!

Dressinen daghem och Dressinen förskola är, summa summarum, en praktikplats för den studerande, som vill uppleva mångfald av pedagogiska arbetssätt: utomhuspedagogik, språk och rörelsebetonad verksamhet och barnens delaktighet. Där verksamheten genomsyras av att personalen har ett genuint intresse för barnen och en barnsyn, som speglar positivitet och framtidstro.

Vi kan erbjuda boende för den studerande under praktiktiden:
Nej

Vi kan hjälpa till att söka boende för den studerande under praktiktiden:
Nej

Välkommen till Dressinen!