Munksnäs småbarnsskola

Munksnäs småbarnsskola

Daghemmets ort:                                                                                                                                  Helsingfors

Daghemmets storlek:                                                                                                                                  3 avdelningar, 47 barn

Vi har 47 barn i åldern 1 – 5 år. Barnen är indelade i tre barngrupper.                                                  I Krabatgruppen finns 8 barn i ålder 1 – 2 år tillsammans med 1 lärare i småbarnspedagogik och 1 barnskötare i småbarnspedagogik. Vid årsskiftet börjar fyra barn till hos Krabaterna och även 1 lärare i småbarnspedagogik.

Hos Lurifaxer finns det 20 barn i åldern 3 – 5 år finns det 2 lärare i småbarnspedagogik och 1 barnskötare i småbarnspedagogik.

Den tredje gruppen heter Filurer och här finns 15 barn i ålder 2,5 – 5 år, med dem jobbar 2 lärare i småbarnspedagogik och 1 barnskötare i småbarnspedagogik.

Vi verkar på följande språk:                                                                                                                      Svenska

Vår pedagogiska grundsyn:                                                                                                                  Barnets bästa och dess intressen, styrkor utgör grunden för verksamheten. Barnet möts av trygghet och närhet samtidigt som de blir sedda, hörda och bekräftade. Därtill erbjuder vi barnet en tillåtande, positiv miljö att växa i där barnet bemöts med respekt, empati och tillit. Vi värnar om mångfalden och stöder barnet samhörighetskänsla samtidigt som vi har respekt för individen.

Miljön omformas så att barnets egenvärde och röst hörs. Barnets och vuxnas delaktighet är något som genomsyrar verksamheten. Barnen skapar sin lärmiljö tillsammans med pedagogerna. Barnen påverkar sin vardag och barnets möjlighet att påverka sin vardag stöder barnets lärande och bekräftar barnet som individ och en del av gruppen. Vårdnadshavarnas delaktighet är viktigt för oss och vi bjuder in till dialog och diskussioner. Även vårdnadshavarnas delaktighet vad gäller verksamheten är något vi vill förstärka.

Vår pedagogik:                                                                                                                                      Leken har en central roll och vi erbjuder en mångsidig verksamhet och miljö där språket har en stor betydelse. Vi stöder barnets språkliga identitet på ett lekfullt, kreativt och fantasifullt sätt. Vi stöder barnet språkliga medvetenhet och deras kommunikation med andra. De språkliga färdigheterna har också en stor betydelse för den sociala samvaron. Därmed arbetar vi också för en stark sammanhållning och förstärker gruppdynamiken genom att arbeta med känslor, stöda barnens lekar i olika sammansättningar, fundera på olika egenskaper hos en bra vän har och hur man kan lösa olika sociala situationer.

Vi satsar på det svenska språket och utvecklar vårt sätt att uttrycka oss på många olika sätt och lär oss av våra upplevelser genom ett dialogiskt förhållande i en lärande gemenskap. Vi värnar om en mångsidig verksamhet i form av rörelse (bl.a. capoeira, yoga), miljö- och naturupplevelser (Mulleskogen), konst, musik, samt multimediala arbetsformer.

Vi arbetar med egenvårdarmodellen och då barnet börjar hos oss gör vi hembesök till familjerna.

Varför ska studerande göra praktik på vårt daghem?                                                            Munksnäs småbarnsskola är en av Stiftelsen Sedmigradskys tre privata daghem och ligger i stadsdelen Munksnäs i Helsingfors. Vi kan erbjuda en praktikplats i vårt daghem där det jobbar behörig, tillräcklig personal och vi har en extra resurs i personalen. Utgående från den studerandes synvinkel så finns det tid att planera, utöva aktiviteter och utvärdera individuellt och tillsammans med sin handledare. Studeranden får äta gratis lunch som görs på plats av vår egen kock.

Det är viktigt att studeranden är aktiva, frågvisa och reflekterande. Vi hör gärna den studerandens tankar, frågor och idéer. Vi är en lärande organisation som utgår från att alla som jobbar inom Stiftelsen Sedmigradsky lär oss av varandra och allra främst med och av barnen. Vi anser att i samverkan med studeranden har vi mycket att lära oss av studeranden och vi kan erbjuda er möjligheten att lära er något av oss.

Vi kan erbjuda boende för den studerande under praktiktiden: Nej

Vi kan hjälpa till att söka boende för den studerande under praktiktiden:  Ja