Kållby daghem och förskola

Kållby daghem och förskola

Daghemmets ort:
Kållby, Pedersöre kommun

Daghemmets storlek:                                                                                                                          Fröet (0-3 år): 12 barn                                                                                                                          Grodden (3-5 år): 21 barn                                                                                                                        Plantan (3-5 år): 21 barn                                                                                                                                Förskolan Solrosen: 21 barn

Vi verkar på följande språk:
Daghemmet är svenskspråkigt, men vi har flerspråkiga barn.

Vår pedagogiska grundsyn:
Vår vision:                                                                                                                                                    ”Det bästa för barnet med omtanke, respekt och glädje”.

Vår värdegrund:                                                                                                                                              Varje barn är unikt och värdefullt. Vi främjar jämlikhet och lyfter fram mångfald. Vi är lyhörda för barnets signaler och vägleder dem efter bästa förmåga. Vi har ett respektfullt bemötande mot barnen, vårdnadshavarna och kollegor. Vi lyssnar på barnen och visar omtanke och kärlek om barnen och varandra. Vi värnar om en hälsosam och hållbar livsstil med ekologiskt tänkande.

Barnets delaktighet skall ingå i både planering, genomförande och utvärdering.

Vår pedagogik:                                                                                                              Anknytningspedagogik:

  • Vi prioriterar inskolningen
  • Varje barn har en egen vuxen som ansvarar för inskolningen och tar emot barnet den första tiden.
  • Inskolningen är genomtänkt och strukturerad utifrån vår inskolnings-checklista.
  • Vi värderar en bra start på småbarnspedagogiken för barn och vårdnadshavare.

Lågaffektivt bemötande:

  • Vi undviker att hamna i kaos: genom att dela in barnen i smågrupper, vara steget före, sakligt bemötande och ser till varje barns behov.
  • Vi stöder barnen att hitta pinnar till sin stege – för att lyckas och få glädje över att lyckas.

Smågruppsarbete:

  • Vi delar in barngruppen i smågrupper under dagens program och vid rutinsituationer.
  • Vi har en planerad, systematisk och genomtänkt smågruppsindelning.
  • Tanken med smågruppsarbete är att sänka ljudnivån, ge lekro och arbetsro till barnen.
  • Vi använder flexibelt och mångsidigt alla våra utrymmen (tamburen, sovrum, vinden…).

Varför ska studerande göra praktik på vårt daghem?
Vi vill dela med oss av vår kompetens till studeranden, samtidigt som vi vill ta del av ny litteratur och forskning från småbarnspedagogiska området.

Vi kan erbjuda boende för den studerande under praktiktiden:
Nej.

Vi kan hjälpa till att söka boende för den studerande under praktiktiden:
Nej.