Sedmigradsky småbarnsskola 1

Sedmigradsky småbarnsskola 1

Daghemmets ort:                                                                                                                                    Helsingfors

Daghemmets storlek:                                                                                                                                  2 Avdelningar, 23 barn

Vi har 23 barn i åldern 1 – 5 år. Barnen är indelade i två barngrupper.

I Pingvingruppen finns 8 barn i ålder 1 – 3 år tillsammans med 1 lärare i småbarnspedagogik och en barnskötare i småbarnspedagogik och i Delfingruppen som består av 15 barn i åldern 3 – 5 år finns det 2 lärare i småbarnspedagogik och en barnskötare i småsmåbarnspedagogik.

Vi verkar på följande språk:                                                                                                                    Svenska

Vår pedagogiska grundsyn:                                                                                                            Barndomens egenvärde står högt i våra värderingar och vi utgår från barnets bästa, intressen och styrkor. Vi erbjuder en tillåtande och positiv miljö att växa i där trygghet och närhet är en del av vardagen. Pedagogerna möter barn och vuxna med respekt, empati och tillit. Vi värnar om mångfalden och stöder barnet samhörighetskänsla samtidigt som vi har respekt för individen.

Leken har en central roll i all verksamhet och är avgörande för barnets utveckling, lärande och välbefinnande. Via leken utforskar barnet sin omgivning, berikar sitt språk och sin uppfattningsförmåga, utvecklar sin sociala förmåga och bearbetar känslor, erfarenheter och svåra upplevelser. Via leken får barnet uttryck för sin nyfikenhet, intressen. De får vara kreativa, spontana och fantasifulla. I leken stöder personalen barnets kamratrelationer och samhörighetskänsla.

Barnets och vuxnas delaktighet påverkar och formar miljön. Lärmiljö påverkas och förändras i samråd mellan barn och pedagoger. Vi utarbetar inspirerande miljöer som lockar barnet att utforska på ett nyfiket och kreativt sätt. Barnen medverkar och påverkar sin vardag. Barnets lärande bekräftar barnet som individ, som en del av gruppen och lärande stöds utav barnets delaktighet i allra högsta grad. Vårdnadshavarnas delaktighet möjliggör det för oss att bjuda in till diskussion, kommunikation samt dialog med varandra. Vårdnadshavarnas delaktighet stöder och utvecklar vår verksamhet.

Vi arbetar med egenvårdarmodellen och då barnet börjar hos oss gör vi hembesök till familjerna.

Vår pedagogik:                                                                                                                                  Barnets delaktighet och barndomens egenvärde synas i allt vad vi gör. Deras röst, styrkor och intressen utgör grunden för verksamheten. Barnen har rätt att påverka sin vardag och personalens förmåga att se det kompetenta barnet är något vi understryker. Barnet inkluderas även i planering och utvärdering utav verksamheten, vilket bekräftar barnen och förstärker deras identitet, självkännedom och självförtroende. Barnets möjlighet att påverka sin vardag stöder barnets lärande och bekräftar barnet som individ och som en del av gruppen.

Barnens samhörighet och relationer stöder vi vardagligt i vår verksamhet. Vi stärker sammanhållningen och förstärker gruppdynamiken genom att jobba med känslor genom att fundera på vilka egenskaper en bra kamrat har och hur man kan lösa olika situationer. Varje barn har rätt att växa, bli sett och hört. Vi skapar en positiv tillåtande miljö tillsammans med barnen som tar vara det mångfald och oliktänk som finns i gruppen. Vi stöder mångfald av allra högsta grad.

Vi satsar på det svenska språket och utvecklar vårt sätt att uttrycka oss på ett mångfacetterat sätt och lär oss av våra upplevelser i en lärande gemenskap. Vi stärker det svenska språket på ett målmedvetet och stimulerande och mångfacetterat sätt. Vi vill erbjuda en språkligt rik miljö att växa upp i där barnets språkliga identitet och språkliga medvetenhet. Vi värnar om en mångsidig verksamhet i form av rörelse, konst, musik.

Varför ska studerande göra praktik på vårt daghem?                                                        Sedmigradsky småbarnsskola 1 är en av Stiftelsen Sedmigradskys tre privata daghem och ligger i stadsdelen Kronohagen i Helsingfors. Vi kan erbjuda en praktikplats i ett mindre daghem där det jobbar behörig och tillräcklig personal. Våra barngrupper är mindre och vi har en dryg personalen. Utgående från den studerandes synvinkel så finns det tid att planera, utöva aktiviteter och utvärdera individuellt samt tillsammans med sin handledare.  Studeranden får äta gratis lunch som görs på plats av vår egen kock.

Det är viktigt att studeranden är aktiva, frågvisa och reflekterande. Vi hör gärna den studerandens tankar, frågor och idéer. Vi är en lärande organisation som utgår från att alla som jobbar inom Stiftelsen Sedmigradsky lär oss av varandra och allra främst med och av barnen. Vi anser att i samverkan med studeranden har vi mycket att lära oss av studeranden och vi kan erbjuda er möjligheten att lära er något av oss.

Vi kan erbjuda boende för den studerande under praktiktiden: Nej

Vi kan hjälpa till att söka boende för den studerande under praktiktiden:  Ja