Folkhälsans svenska daghem i Lahtis

Daghemmets ort:
Lahtis

Daghemmets storlek:
4 avdelningar + Eftis. Barn i småbarnspedagogiken på hösten 2024 : 69 barn och på Eftis 21 barn

Vi verkar på följande språk: Vi är ett svenskt daghem men har 10 barn med modersmålet finska. Vi pratar svenska.

Vår pedagogiska grundsyn:

Vi är ett diplomerat hälsofrämjande daghem och stöder barnets fysiska, psykiska, sociala och språkliga utveckling. Hälsofrämjande tankesättet genomsyrar vår verksamhet, vi övar till exempel kompistalanger, uppmuntrar barnen att röra på sej mera än tidigare även återhämtning är en viktig kunskap för barnen att kunna i framtiden. Vi satsar alltid extra mycket på språkinlärningen och den svenska kulturidentiteten eftersom vi är en liten minoritet i Lahtis.

Blomstrande, nyfikna barn är vårt mål. Alla barn ges möjlighet att växa upp under goda omständigheter, vi värnar om alla människors lika värde och ger barnen goda förutsättningar för en god hälsa på lika villkor. Vårt mål är att varje barn får den bästa starten inför det livslånga lärandet. Vi har sensitivitet, tid och professionalitet att värna om de viktigaste åren i barnets liv.

Vår pedagogik: Vi jobbar läsåret 2024-2025 speciellt med språket och Pedagogisk dokumentering.

Inom språket kommer vi att fokusera oss på svenska språket och olika sätt hur barnet kan lära sig språk. Vi arbetar språkmedvetet och har utbildning i hur barnets hjärna utvecklar sig. Johanna Sallinen (kunnig inom kommunikation) från Folkhälsan besöker våra grupper och deltar även i föräldrakvällen.

Varför ska studerande göra praktik på vårt daghem? Lahtis är en växande stad med bra förbindelser. 700 m från tåget i en vacker idyllisk miljö. Vi utgör svenska gården tillsammans med lågstadiet och daghemmet. Vi har en egen Luckan verksamhet för det svenska i Lahtis som arrangerar svensk verksamhet i alla åldrar i annars en finsk miljö.

Vi är ett omtyckt daghem som har vuxit under åren i snabb takt. Vi har behov av kompetenta lärare inom småbarnspedagogik. Vi tar emot med glädje nya tankar och provar gärna på nytt. Vi har brinner för det svenska språket i vår verksamhet tillika med rörelse och pedagogisk dokumentering. På vårt daghem får praktikanten möjlighet att jobba med barn mellan 1–6 år.

På Folkhälsan daghem blir praktikanten bekant med det hälsofrämjande arbetssättet.

Vi kan erbjuda boende för den studerande under praktiktiden:
Nej

Vi kan hjälpa till att söka boende för den studerande under praktiktiden:
Nej