Lappvik daghem

Bilden hämtad härifrån

Lappvik daghem

Daghemmets ort:                                                                                                                                          Lappvik daghem hör till Hangö stads småbarnspedagogik. Daghemmet befinner sig i Lappvik vilket geografiskt ligger mellan Hangö och Ekenäs i Västra Nyland.

Daghemmets storlek:                                                                                                                      Lappvik daghem består av 1 administrativ daghemsgrupp med 17 barn. Gruppen delas in i olika smågrupper utifrån språk och ålder.

Vi verkar på följande språk:                                                                                                                Våra undervisningsspråk är svenska och finska. Under läsåret 2021-2022 har vi 5 svenskspråkiga barn som hör till försöket med 2 årig förskola och 2 finskspråkiga barn som hör till den vanliga förskoleundervisningen. Sedan har vi tio barn (i åldern 1-4 år) som hör till småbarnspedagogiken. Av dessa tio barn är hälften svenskspråkiga och hälften finskspråkiga.

I personalen har vi två lärare inom småbarnspedagogik (en finsk och en svensk) och två barnskötare inom småbarnspedagogik (båda är tvåspråkiga).

Daghemsföreståndaren är i daghemmet en dag per vecka.

Vår pedagogiska grundsyn:                                                                                                                        Vår pedagogiska grundsyn baserar sig på planerna för småbarnspedagogik och förskoleverksamhet.

Lekens betydelse ses som en viktig del av barnets vardag. Genom såväl den fria som handledda leken skapar vi förutsättningar för barnen att lära och träna sociala färdigheter. Barnen uppmuntras till lek både inomhus och utomhus.

Vi stöder barnets individuella utveckling och uppväxt tillsammans med föräldrarna. Barnets enskilda behov och intresse beaktas i en liten grupp. Glädje, värme och trygghet samt upplevelser och erfarenheter i en lugn atmosfär är viktiga delar i barnets vardag.

Trygghet, jämlikhet, respekt, empati, samarbete, närvaro och rättvisa är Hangö stads värden inom småbarnspedagogiken och förskolan.

Barns delaktighet utgör stommen i vårt sätt att arbeta.

Vår pedagogik :                                                                                                                                          Den huvudsakliga utgångspunkten är olika teman som stiger fram i bland annat barnens lek, sagor, och växelverkan mellan barn och vuxna. Genom varierande verksamhet bygger vi en grund för brett lärande. Vi strävar efter att skapa en harmonisk och uppmuntrande samt avstressande miljö för barnet. Barnen är delaktiga i utformandet av våra lärmiljöer.

Tyngdpunktsområden för läsåret 2021-2022 är språkduschtandem och digitalisering. Vi använder regelbundet programmet SeeSaw där vårdnadshavarna kan ta del av barnens innehåll i förskola och småbarnspedagogik.

Vid vårt daghem är studerande välkomna att ta del av en liten men mångsidig enhet. Vi är mycket ute i skog och mark. Vi har också ett gott samarbete med Hangö stads bibliotek och med svenska församlingen i Hangö.

Angående boende:                                                                                                                                        Vi har inte möjlighet att erbjuda boende för studerande men vi kan hjälpa till att söka ett boende om det finns behov för det. Det förutsätter att studerande påtalar eventuellt behov i god tid.

Kontaktuppgifter:                                                                                                                                    Lappvik daghem                                                                                                                                        Skolgränd 4                                                                                                                                                    10820 Hangö

Daghemsföreståndare inom småbarnspedagogik:                                                                                    Karin Ingberg-Wiberg, tel: 040 743 5209

Lärare inom småbarnspedagogik:                                                                                                              Heidi Dahlqvist, tel: 040 546 4275