Kyrkostrands daghem

Kyrkostrands daghem är ett tvåspråkigt daghem med barn i åldern 1-5 år, beläget i Jakobstad. Vi har fem avdelningar varav två är finskspråkiga och tre är svenskspråkiga. Sammanlagt har vi plats för 87 barn. Personalstyrkan på Kyrkostrands daghem är 17 vuxna.

Avdelningarna: Snäckorna (1-3 åringar) Sjöhästarna (3-5 åringar) Delfinerna (3-5 åringar) Meritähdet (1-3 åringar) Kultakalat (3-5 åringar)

Vår pedagogiska grundsyn och pedagogik: På Kyrkostrands daghem prioriterar vi smågruppsarbete, detta är viktigt för att barnen ska ha bättre möjlighet att våga uttrycka och lära sig samt få utveckla sig i en stressfri miljö. Viktigt för oss är att varje barn ska ha möjlighet att lära sig på ett mångsidigt sätt samt få stöd av pedagogerna i sitt lärande. Vi främjar barnets delaktighet i verksamheten, vilket betyder att barnen får vara delaktiga i planeringen och utvecklingen av verksamheten samt utvärderingen. I och med att vi är ett tvåspråkigt daghem samarbetar vi även över språkgränser, det har barnen uppskattat.

Varför ska studerande göra praktik på vårt daghem? På Kyrkostrands daghem får du som studerande lära dig mycket praktiska saker om yrket som lärare inom småbarnspedagogik. Du får vara med och planera verksamheten, utföra den samt utvärdera och fundera hur verksamheten kan utvecklas. Vi önskar att du är öppen och vill lära dig samt att du tar tillfälle i akt att fråga det som du undrar av våra handledare.

Vi kan erbjuda boende för den studerande under praktiktiden: Nej

Vi kan hjälpa till att söka boende för den studerande under praktiktiden: Nej