Svenska daghemmet

Daghemmets ort:
Karleby

Daghemmets storlek (antal avdelningar, barn):
4 avdelningar fördelade på två enheter, 65 barn.

Vi verkar på följande språk:

Vår pedagogiska grundsyn:
Vi satsar på att ge barnen trygghet ”ramar och kramar” , öva socialkompetens, positiv pedagogik och rörelseglädje.

Svenska språket och finlandssvenska traditioner.

Vår pedagogik:
Vi är med i projektet ”Småbarnspedagogik i rörelse/ Liikkuva varhaiskasvatus” och håller hela tiden på att försöka utveckla verksamheten med tanke på att barnen ska röra på sig mycket och på olika sätt.

Som stadens äldsta daghem så värnar vi om många gamla och viktiga traditioner, både såna som hör till daghemmet och till den finlandssvenska kulturen  i allmänhet.

I vår tvåspråkiga stad värnar vi om att arbeta mycket med det svenska språket då stor del av barnen kommer från tvåspråkiga hem och har starkare finska.

Varför ska studerande göra praktik på vårt daghem?
Vi vill gärna få svenskspråkiga studerande hit till vårt daghem för att få kontinuitet och utveckling till den svenskrpåkiga småbarnspedagogiken i Karleby. Här kan man delta i en mångsidig verksamhet och får komma till en hemlik och trevlig miljö i Neristans trähus område.

Vi kan erbjuda boende för den studerande under praktiktiden:
Nej

Vi kan hjälpa till att söka boende för den studerande under praktiktiden:
Nej