Folkhälsans daghem Björnen

Bilden hämtad från daghemmets sida på folkhälsans hemsida.

Kyrkslätt, Folkhälsans daghem Björnen

Daghemmets ort:
Kyrkslätt/Jorvas

Daghemmets storlek:
2 grupper 29 barn

Vi verkar på följande språk:
Svenska

Vår pedagogiska grundsyn:
Vi vill ge barnen en så trygg start i livet som möjligt. För att barnen ska kunna ta del av det goda i livets alla skeden vill vi framför allt jobba med barnens självförtroende. Bemötandet är vårt ess i armen för att stöda och stärka barnet i dess utveckling. Vi strävar till att alla barn skall bli sitt bästa jag.

Vår pedagogik:
Det är viktigt för oss att barnen är delaktiga i verksamheten. De äldre barnen får vara med och välja teman och påverka mellanmålet, leken, regler, gymnastiken m.m. Medan de yngre barnen får påverka mer via observationer. Vi arbetar mycket kring det svenska språket genom att läsa sagor, rim och ramsor, sånger och drama.

Naturen är ständigt närvarande på daghemmet. Vi tänker att allt vi kan göra inne kan vi också göra ute. Skogen som finns bredvid oss besöker vi aktivt och vi vistats närmare 6 timmar ute varje dag.

En annan målsättning för oss är att använda digitaliseringens möjligheter så mångsidigt som möjligt. Lärplattorna används bland annat för att söka information, göra små filmsnuttar, använda pedagogiska appar, sagotering och dokumentering.

Samarbetet med föräldrarna är också något vi satsar på. Vi har gemensamma utflykter, fester och talkon.

Varför ska studerande göra praktik på vårt daghem? Vi är ett litet daghem med 6 i personalen som samarbetar bra. Alla känner alla barn.

Hos oss får du utveckla din utomhuspedagogik och jobba med barnets bästa i fokus.

Vi kan erbjuda boende för den studerande under praktiktiden:
Nej

Vi kan hjälpa till att söka boende för den studerande under praktiktiden:
Nej