Folkhälsans daghem i Träskända

BIlden hämtad från daghemmets sida på folkhälsans hemsida

Träskända, Folkhälsans daghem i Träskända

Daghemmets ort:
Träskända (Järvenpää)

Daghemmets storlek (antal avdelningar, barn):
4 avdelningar: Undulaterna (1-3 år), Regnbågarna (3-5 år), Lämlarna (förskola) och Ninjorna (språkbad).
Totalt 55 platser.

Vi verkar på följande språk:
Svenska

Vår pedagogiska grundsyn:

Som hälsofrämjande daghem betonar vi respekt, relationer, uppmuntran, trygghet och delaktighet. Barnen har rätt till en obruten, sund, balanserad uppväxt och utveckling, och det vill vi ge dem i aktivt samarbete med vårdnadshavarna. Våra värderingar ställer barnet främst.

Blomstrande, nyfikna barn är vårt mål. Vi ska värna om alla människors lika värde, ge barnen möjlighet att växa upp under goda förhållanden och ge dem förutsättningar för en god hälsa på lika villkor. Vårt mål är att ge varje barn den bästa starten inför det livslånga lärandet.

Vår pedagogik:

Vi är ett hälsofrämjande daghem, och fokuserar på såväl fysisk, psykisk som social hälsa. Naturen och utemiljön används aktivt som lek- och inlärningsmiljö och alla grupper går regelbundet till skogen med Skogsmulle- och Skogsknytteverksamhet.

Miljön hos oss är språkligt berikande. Vi stödjer aktivt språkutvecklingen hos de barn som har svenska som modersmål samt öppnar dörren till det svenska språket och den finlandssvenska kulturen för de finskspråkiga barnen.

Vi har ett eget tillredningskök som är husets hjärta. Barnen får delta i planering, tillredning och utvärdering av maten. De får baka och tillreda mellanmål.

Läs mer om oss på https://www.folkhalsan.fi/barn/foraldrar/daghem/folkhalsans-daghem-i-traskanda/

Varför ska studerande göra praktik på vårt daghem?

Kom till oss och bekanta dig med Folkhälsans hälsofrämjande småbarnspedagogik! Vi är ivriga och nyfikna på att få träffa dig. Här finns alla möjligheter för dig att få en givande praktikperiod. Vi välkomnar även studerande som vill komma och hålla verksamhet för barnen.

Vi kan erbjuda boende för den studerande under praktiktiden:
Nej

Vi kan hjälpa till att söka boende för den studerande under praktiktiden: