Öja daghem och förskola

Daghemmets ort: Karleby

Daghemmets storlek: 1 daghemsgrupp (1-4 åringar), 1 förskolegrupp (5 åringar är tillsammans med 6–åringar)

Vi verkar på följande språk: Svenska

Vår pedagogiska grundsyn: Vår värdegrund är stabil. Vi värnar om ett rikt svenskt språk. Vi satsar på fysisk aktivitet och ger barnen utrymme att utveckla sin självständighet. Pedagogisk dokumentation är en kontinuerlig process. Dokumenten kan vara anteckningar, fotografier, barnens alster, observationer. En del av dokumentationen är avsedd att endast användas av personalen i deras arbete. Trygghetsfostran- vi har konsekventa rutiner som ger barnen trygghet. Sunda relationer personalen emellan. Vi tar tillvara personalens olika styrkor i verksamheten och strävar till ett gott samarbete med hemmen och övriga samarbetspartners. Vi satsar på att stärka de sociala sidorna ( vardagsrutiner, social samvaro och lek). Barnen är delaktiga hela året i olika teman och projekt. Vi uppmärksammar olika högtider. Leken är vår viktigaste redskap, vi uppmuntrar till fantasifull lek. Materialet anpassas enligt åldern även lärmiljöerna utformas så de är trivsamma och tillgängliga.

Vår pedagogik: Ett rikt svenskt språk, vi vill väcka barnens naturliga nyfikenhet och viljan att lära sig = självständighet. Barnen ska ha möjlighet att utforska världen med alla sina sinnen och med hela kroppen.

Varför ska studerande göra praktik på vårt daghem? En liten hemlik enhet vid havet med fin närmiljö. Kompetent personal med fina idéer, vi har en öppen och ärlig kommunikation och respekt för andra individer.

Vi kan erbjuda boende för den studerande under praktiktiden: Nej

Vi kan hjälpa till att söka boende för den studerande under praktiktiden: Nej