Daghemmet Lokki – förskolan Delfiner

Bild hämtad från Helsingfors stads hemsida

Daghemmet Lokki – förskolan Delfiner

Daghemmets ort: Helsingfors

Daghemmets storlek: 7 avdelningar, 110 barn

Vi verkar på följande språk: finska, svenska

Vår pedagogiska grundsyn: Leken som grund för utveckling, lärande och välbefinnande. Leken är central inom den småbarnspedagogiska verksamheten och dess möjligheter utnyttjas mångsidigt dagligen. Leken ses som varje barns rättighet och som ett viktigt pedagogiskt verktyg.

Pedagogisk dokumentation är central arbetsmetod för att planera, genomföra, utvärdera och utveckla den småbarnspedagogiska verksamheten. Den pedagogiska dokumentationen möjliggör att barnen och vårdnadshavarna kan delta i utvärdering, planering och utvecklingen av verksamheten.

Vår pedagogik:

Språkbad

Språkbadet börjar när barnet är fem år och fortgår under hela den grundläggande utbildningen. Syftet är att erbjuda finskspråkiga barn en möjlighet att få starka kunskaper i svenska.

I språkbadet använder lärarna och barnskötarna inom småbarnspedagogiken svenska som undervisningsspråk, och barnen kan använda både finska och svenska.

Varför ska studerande göra praktik på vårt daghem? Om man vill veta mera om språkbad (och lära ett effektivt sätt att lära sig språk)

Vi kan erbjuda boende för den studerande under praktiktiden: nej

Vi kan hjälpa till att söka boende för den studerande under praktiktiden:  nej