Toimiva työyhteisö, tuloksellinen ja kehittyvä työ ja henkilöstön hyvä työhyvinvointi edellyttävät toimivaa johtamista. Tässä luvussa esitellään erilaisia näkökulmia johtamiseen. Aluksi kuvataan palvelevaa johtamista, jonka on tutkimusten mukaan todettu olevan työhyvinvointia tukeva johtamisen tapa. Valmentava johtaminen on puolestaan esimerkki työhyvinvointia ja työn sujuvuutta tukevasta tavasta toteuttaa lähijohtamista. Palvelevalla johtamisella on tutkitusti todettu olevan vaikutusta työhyvinvointiin. Työhyvinvointikyselyissä usein toistuva havainto on, että palautetta kaivataan työelämässä enemmän kuin sitä saadaan. Moni myös tunnistaa palautteen antamisen itselle hankalaksi. Palautteen antamista käsittelevässä luvussa kannustetaan palautteen antamiseen ja annetaan myös käytännön vinkkejä siihen.
Jaettua johtamista voidaan toteuttaa eri tasoisesti: joko muutamalla koko organisaation toiminta itseohjautuvaksi tai pienemmässä mittakaavassa antamalla yksilöille ja tiimeille enemmän vastuuta ja päätösvaltaa. Kyky ratkaista ongelmia ja toimia haastavissa tilanteissa on tarpeen johtajille, mutta mitä useammalla työyhteisössä on näitä taitoja, sitä sujuvampaan ja laadukkaampaan toimintaan on mahdollista päästä.