Borgå skärgård sätter segel

Text: Christian Plejel. Foton: Christian Pleijel och Annika Weckman

De som bor i Borgå skärgård har undersökt sitt samhälle med ett verktyg som kallas bobarhet. Nu har Pia Prost vid Skärgårdsinstitutet vid Åbo Akademi och jag gått igenom de tre bobarhetsanalyserna från Emsalö, Vessö och Pellinge. Det har varit roligt att läsa så ambitiösa och gedigna rapporter. En stor andel av öborna har varit engagerade som medborgarforskare under ledning av öborna Erika Englund, Marie Kellgren, Carina Nyholm och John Rönnholm och aktiva arbetsgrupper på alla tre öar.

Tack Elina Dureault Borgå stad och Annika Weckman Posintra som trott på att öborna kan vara sina egna konsulter och leverera korrekta, väl underbyggda fakta om livet på öarna. Borgå seglar upp som ett föredöme bland finska skärgårdskommuner.

John Rönnholm, Carina Nyman, Chistian Pleijel och Erika Englund på väg på Livskraftsnämndens möte.

Undersökningarna presenterades för Borgå livskraftsnämnd i går. Särskild uppmärksamhet ägnades befolkningstalen: de tre öarna med drygt tusen bofasta tar emot sextusen sommargäster och 300.000 besökare varje år.

Öbornas sammanlagda köpkraft är 28 miljoner euro varav endast ca 5% stannar på ön, resten läcker till banker, bilhandlare, bensinmackar, köpcentra och nätbutiker.

Ett resultat av arbetet är att öarna har börjat samarbeta och önskar att staden bildar ett skärgårdsråd med personer som har kunskap om livet i skärgården. Rådet ska vara intressebevakare och remissinstans i frågor som till exempel gäller barn och unga, trafik, inflyttning och byggande. Det behövs en sekreterare och en egen, mindre budget för att skärgårdsskutan ska kunna hålla både kurs och fart. Rådet kan utveckla Borgå välfärdsberättelse så att den också innefattar öarna.

Irina Hoyer-Viitala.

Mats Juslin.

Jag hann också med en tur till Emsalö södra udde Varlax med utsikt mot Vessö och Pellinge, samt en god lunch med Mats Juslin och Erika hos Irina Hoyer-Viitala som förestår den ytterst välsorterade lanthandeln med allt från yxskaft till korv och apoteksvaror.