Om Habitability-projektet | Habitability-hankkeesta

En gruppbild med fem personer vid havet.
Cecilia Lundberg, Christian Plejel, Mia Henriksson, Annina Kainu och Pia Prost.

(Suomeksi alla)

Habitability, eller bobarhet, beskriver hur bra det går att bo på en ö. Med en bobarhetsanalys kan man hitta ösamhällets styrkor och också utvecklingsmål. Bobarhetskonceptet är nära besläktat med FN:s hållbarhetsmål, Agenda 2030, men tar frågorna till en mycket lokal nivå.

Verktyget har tagits fram på Kökar, Åland under åren 2018–2020. Nu jobbar Skärgårdsinstitutet vid Åbo Akademi på att sprida kunskap om bobarhetskonceptet.

Skärgårdsinstitutet har beviljats finansiering för åren 2022–2023 för att grunda ett nätverk kring bobarhet i projektet Habitability – För livskraftiga och bobara skärgårds- och vattenområden. Finansieringen beviljades av Arbets- och näringsministeriet genom Egentliga Finlands förbund.

All information om bobarhet samlas på adressen www.abo.fi/bobarhet.

Direktlänk till information om temanätverket Habitability.

Kontaktuppgifter till oss som jobbar med temanätverket Habitability.

***

Habitabiliy, suomeksi asuttavuus, kuvailee saaren asuttavuutta, miten helppoa tai vaikeaa siellä asuminen on. Asuttavuusanalyysi tuo esille mahdollisia kehitystarpeita mutta osoittaa myös mitä alueella tai saaressa on hyvin toimivaa. Asuttavuuden käsite on läheistä sukua YK:n kestävän kehityksen tavoitteille, Agenda 2030:lle, mutta tuo globaalit kestävyystavoitteet paikalliselle tasolle.

Asuttavuuden käsite kehitettiin Ahvenanmaalla, Kökarin saarella, vuosina 2018–20. Åbo Akademin Saaristoinstituutti levittää tietoa ja osaamista asuttavuuskonseptista.

Työ- ja elinkeinoministeriö on Varsinais-Suomen liiton kautta myöntänyt Åbo Akademin Saaristoinstituutille (Skärgårdsinstitutet vid Åbo Akademi) rahoitusta vuosiksi 2022–23 Habitability-verkoston luomiseksi. Hankeen nimi on Habitability – Elinvoimaisesti ja kestävästi asutut saaristo- ja vesistöalueet.

Kaikki tarpeellinen tieto asuttavuudesta osoitteessa www.abo.fi/asuttavuus.

Linkki Habitability-verkoston sivuille.

Yhteystietoja Habitability-verkoston kanssa työskenteleville.