Om IT och pekplattor i undervisningen i Radio X3M

Igår tisdag diskuterades ämnet IT och pekplattor i undervisningen i programmet Jouren i radio X3M. Ann-Catrin Granroth hade besökt Pedagogiska fakulteten och intervjuat IT-pedagog Fredrik Åman samt lärarstuderande Marie Håkans och Jonas Vasur.

Deras tankar kring IT i undervisningen, pekplattor och den digitaliserade studentexamen samt diskussionen i studion kan man lyssna på via länken nedan (OBS! Progammet finns tillgängligt på Arenan fram till tisdag 28.5). Marie Håkans avhandling som är under arbetet nämns i programmet men hennes kandidatavhandling finns redan att tillgå här!

http://arenan.yle.fi/radio/1907959 (lyssna mellan 01:19:00 och 01:41:00)

/IT-pedagog Andreas Sundstedt

Vadå avatarer och rollspel?

Det är inte helt lätt att gå i bräschen för något nytt. Under konferensen Virtual Worlds and Narrative Minds i Tammerfors (21-22 maj 2013) presenterade Katrina Fong sin forskning kring hur spelare identifierar sig med sin karaktär i ett spel. Hennes presentation väckte många frågor bland publiken och det märktes hur mycket forskning som saknas kring avatarernas funktion för spelarens medvetande. När vi rollspelar så tar vi på oss ett annat ansikte och en annan kropp. Det här påverkar i sin tur vår empatiförmåga med denna karaktär. I Fongs fall var det hjältinnan Lara Croft som skulle rädda sig själv från en öde ö. För den som inte känner till Lara Croft kan jag informera att hon är en i allra högsta graden självständig och kapabel ung kvinna, som definitivt har den förmåga som krävs att ta sig från ön förutsatt att spelaren sköter sina kort rätt.

Lara_Croft

Fongs undersökning visade bland annat att desto större glädje eller nöje (enjoyment) ett spel innebar desto mera identifierade sig spelaren med karaktären. Vad innebär det här då i DiDiDi-sammanhang? Jo, att rollspel kan innebära ett sätt att förstå en annan människa, men också att se likheter mellan sig själv och karaktären. Fong sammanfattade det som så att i slutändan hade det inte så stor betydelse vilken karaktären var utan att spelaren upplevde att hen också besitter samma förmåga att lösa problem och ta sig ur en knepig situation, må då vara att få av oss tvingas ta oss från öde öar utan förvarning, men vardagslivets dilemman kan vara minst lika om inte ännu mera krävande!

Rollspel ger möjligheten att vara någon annan för en tid. Det finns uppenbara möjligheter att låta barn och ungdomar se en situation ur en annan människas synvinkel och öka förståelsen för hur exempelvis intolerans av olika slag påverkar en människa. Detta är dramaövningar i ny tappning, men kanske i en tryggare miljö. Alla känner inte sig bekväma med att spela en roll inför en grupp, men i en virtuell värld och i ett spel kan miljöombytet göra att spelaren inte känner sig fullt lika utsatt. Det finns som sagt mycket kvar att göra inom denna gren av forskningen och det här var bara en av många intressanta infallsvinklar.

Charlotta Hilli är doktorand inom DiDiDi

Program för seminariet Hur hantera och samordna iPadar i undervisningen 15.5.2013

Här ett mera detaljerat program för seminariet 15.5.2013 kl 13-16 i rum A206, Academill, Strandgatan 2, Vasa

program 15.5.2013

Tillfället kommer att streamas i realtid på adressen:
https://connect.vasa.abo.fi/dididi/

Anmälan till seminariet har skett på förhand. För ev. lediga platser kontakta DiDiDi koordinator Kicki.haggblom(at) abo.fi eller IT-koordinator fredrik.aman(at)abo.fi

Välkomna!

Tänk stort, tänk nytt, tänk virtuellt!

De finlandssvenska historie- och samhällslärarnas förening ordnar under veckan fortbildning i Åbo. För en vecka sedan kontaktades jag för att hoppa in istället för föreningens ordförande som egentligen skulle tala om den kommande läroplanen i historia. Mitt tema är virtuella lärmiljöer och samhällslärans didaktik, men det blir kanske främst digitala lösningar i historia och samhällslära som jag pratar om. Orsaken är helt enkelt den att virtuella lärmiljöer är ett koncept som är i vardande. Jag kan tänka mig att Abbas Ibn Firnas och Leonardo da Vinci insåg samma sak när de försökte föra människan upp i luften. Jag hoppas förstås att det inte tar mellan 1000 och 500 år att utveckla det virtuella potentialet.

Da-Vinci-Airplane

Om vi vill arbeta med virtuella lärmiljöer så behöver vi ta två viktiga begrepp i beaktande: interaktion och samarbete. De som studerar i en virtuell lärmiljö ska kunna interagera både med miljön, objekten, övriga studerande och läraren. Dessutom handlar virtuella lärmiljöer om att samarbeta med andra för att lära sig. Det mervärde som tekniken ger är de nya världar och lärmiljöer som vi kan introducera för våra barn och ungdomar. När vi diskuterar rymden så kan vi besöka rymden via exempelvis Second Life och arbeta med olika rymdprojekt på plats så att säga.

När vi vill problematisera den franska revolutionen så kan vi låta studerande anta olika roller under revolutionen tack vare Second Life. När vi kommit så långt så då kan vi på allvar tala om virtuella lärmiljöer eftersom vi arbetar med temat multimodalt och aktiverar deltagarna.

Den som ögnar igenom min prezi inser att mycket av det material jag nämner uppfyller inte kraven på virtuell lärmiljö. Vi är inte där ännu. Det krävs en förändrad läroplan, nya sätt att strukturera skolan och lektionerna, förändrade attityder hos både lärare och elever, nya sätt att bedöma kunskap o.s.v för att vi ska kunna bli verkligt virtuella. Och hur påverkas lärandet då? Ja, forskningen är inte tillräckligt omfattande för att dra andra slutsatser än att virtuella lärmiljöer kan stöda och motivera lärandet hos studerande, men det beror på hur miljön används. Läraren behöver tänka i nya banor för att få ut det mesta ur lärmiljön, så det gäller att ha lite av Ibn Firnas’ och da Vincis uppfinnaranda i sig.

Framför allt behöver vi överväga vad i undervisningen som behöver förnyas och vad som faktiskt är riktigt bra som det är. När vi talar om teknik i undervisningen så ska vi hela tiden hålla i minnet att tekniken ska innebära ett mervärde. Det som kan göras bättre och enklare utan teknik är inte föremål för diskussionen här. Det är däremot ytterst kostsamt och/eller omöjligt att låta studerande besöka rymden eller delta i den franska revolutionen utan teknikens hjälp. Via virtuella lärmiljöer kan vi vidga vyerna tack vare alla dessa Ibn Firnas och da Vincis som vågade drömma stort och gränslöst.

Charlotta Hilli är doktorand inom DiDiDi

Den virtuella interaktiva tavlan – del II av byggandet i Second Life

De flesta lärare får en mindre panikattack om det inte finns en tavla i ett undervisningsutrymme och jag är inget undantag. Följande steg i mitt projekt var att få in webbaserade dokument och Internet för att studerande ska kunna skriva och bearbeta material skriftligt tillsammans i SL. Det tog några dagar för mig att inse vad jag behövde söka efter och det visade sig att ”Shared media” var nyckelorden, vilket Kansalaisfoorumis Riitta Liski tipsade mig om. Lösningen blev att i princip skapa egna interaktiva tavlor. Tack vare följande video tog det ungefär en timme att få fyra ”tavlor” på plats i SL.

Du kan gratis bygga väldigt mycket i SL, men du behöver äga eller hyra ett område för att kunna placera dina objekt någonstans en längre tid. Det finns så kallade Sandboxes där man kan öva på att bygga även om man inte har mark. Hyran i SL varierar beroende på hur stort område du behöver och vem du hyr av. Vår hyra är 15 euro/månad och den är fastställd av EduFinland. När du bygger så har du en del alternativ för att forma det du vill ha, vilka syns i videon. Jag valde en enkel kub, som jag sedan förstorade och anpassade till mitt behov.

Bygga en interaktiv tavla_001

Bygga en interaktiv tavla II_001

Bygga en interaktiv tavla III_001

Följande steg var att lägga till media, vilka i detta skede består av DiDiDi:s hemsida och några öppna Google Docs dokument, som är tänkta för kollaborativt skrivande. Det är enkelt att lägga in instruktioner till studerande och att uppdatera dem via Google+ om man inte råkar har tillgång till SL. Tavlorna fungerar alltså som webbläsare, vilket underlättar undervisningen avsevärt när materialet ofta består av både artiklar, videor, bloggar och så vidare.

Bygga en interaktiv tavla IV_001 Bygga en interaktiv tavla V_001 Bygga en interaktiv tavla VI_001 Bygga en interaktiv tavla VIII_001 Bygga en interaktiv tavla VII_001

Första steget mot en lärmiljö i SL är alltså taget och jag kommer att fortsätta utveckla den under våren. Övriga verktyg som jag troligen använder dyker också upp här på bloggen för att fungera som en slags introduktion till hur SL kan användas (och uppfattas) av en lärare.

Charlotta Hilli är doktorand inom DiDiDi och planerar att genomföra en virtuell kurs i samhällslära i Second Life läsåret 2013-14

Seminarium 15.5. 2013

Hur hanterar du och samordnar ipadar i undervisningen? Hur kan du lätt administrera olika uppsättningar av pekplator? Vilka är alternativen för att skicka olika slags dokument och filer till och från ipadar som samtidigt används i undervisningen?

Få svar på dessa frågor genom att delta i vårt seminarium 15.5.2013 kl 13-16, Åbo Akademi, Strandgatan 2 i Vasa. Seminariet är gratis och avsett för alla intresserade.

DiDiDi seminarium 15.5.2013 -info

Anmälan senst 10.5 till

https://survey.abo.fi/lomakkeet/3740/lomake.html

Frågor? Kontakta Kicki Häggblom, koordinator

kicki.haggblom(at)abo.fi

Bland byggpålar och jordhögar – del I av byggandet i Second Life

Äntligen har vi fått tillgång till det område i Second Life som DiDiDi hyr en tid framöver. Vi valde att hyra via EduFinland eftersom det verkar logiskt att finnas på samma ställe som många andra finländska skolor och företag. EduFinland har flera öar i SL och de har några års erfarenhet av världen, vilket innebär att vi får hjälp när vi behöver det. Det lär behövas!

EduFinlands representant och min avatar i SL_001

Ovan ses min avatar och EduFinlands representant Kim Holmberg i formen av en isbjörn. Vi ligger väldigt centralt och nära det auditorium som vi kan använda för presentationer av olika slag.

Skolan sedd från edufinland auditoriet_001

Att bygga en fastighet i SL kan gå till på flera olika sätt. Du kan köpa ett färdigt hus och helt enkelt ladda upp det på området, eller så kan du bygga ett hus själv och bli en hejare på byggnadstekniska lösningar samt (i bästa fallet ny) arkitektur i SL. Efter 6 månader i SL så är jag inte riktigt redo för att bygga själv. Objektens storlek anges i primitives (prims) och vi hyr för tillfället ett område där vi kan bygga upp till 234 prims. Hyran stiger i takt med primitives antal. När bostaden ska placeras är det enkelt att lyfta upp, sänka ner och vrida det i vilken riktning som helst, samt att förstora eller förminska det.

 

Huset flyttas_001

I ärlighetens namn blev jag lite trött på alla byggnader och hus som såg exakt ut som hus i verkligheten. Således sökte jag med ljus och lykta efter något lite annorlunda. Det jag fann visade sig vara en slags rysk datja, ett ryskt sommarställe. (Jag undrar hur påverkad jag blivit av alla ryska författare jag läst?) Hur som helst borde det vara tillräckligt stort för ca 22 avatarer och vi kan dessutom utnyttja gården utanför och himlen ovanför. En fördel med SL är ju att man bestämmer själv över väderleken. Väldigt många bygger i skyn eftersom gravitationen inte är ett problem och avatarerna kan flyga.

 

gården_002

Andreas Sundstedt, IT-pedagog vid Vasa övningsskola och min kollega i DiDiDi och i detta Second Life projekt, gjorde en skylt med länk till DiDiDi:s hemsida så nu får DiDiDi reklam också i Second Life. Nedan ses Andreas avatar Abdon Shepherd.

DiDiDi_001                   Abdon S_001

I det skede när studerande är på plats blir det aktuellt med diskussioner i mindre grupper och därför har jag utgått ifrån att skapa en någorlunda hemtrevlig omgivning där de kan samtala  med varandra. Det finns muffins på bordet ifall någon är virtuellt hungrig. Lyktorna är också trevliga små detaljer.

trädgårdsmöbler_001  muffins_001

Eldfaran är som tur minimal i SL därför tyckte jag att vi kan ha en eldstad för den som känner för att grilla över öppen eld. Det som saknas på utsidan är interaktiva tavlor där studerande kan skriva och arbeta med texter. Det märks att entreprenörerna i SL främst skapar objekt för underhållning, eftersom material för undervisningen är avsevärt svårare att hitta än exempelvis trädgårdsmöbler och många lärare väljer att bygga egna verktyg.

lägereld_001

Detta tog ungefär två dagar att sammanställa, men då hade jag sökt bostad och möbler en tid på förhand. Det finns så oerhört mycket att lära sig och det krävs tid för att sätta sig in i hur olika delar av världen fungerar, så den som överväger den här virtuella världen som lärare ska ta det i beaktande. Många SL invånare skapar dock videor och/eller bloggar för att hjälpa andra och det finns forum där olika problem diskuteras, dessutom kan grupper i SL ge tips eller så frågar man de avatarer som råkar finnas i närheten – hjälpsamhet saknas inte i SL!

Nu återstår det att planera själva pedagogiken i SL och det lär också ta sin tid, men vilken fantastiskt rolig utmaning detta är! 🙂 Följande blogginlägg kommer att handla om insidan av huset och de pedagogiska verktygen som jag planerar att använda.

 

Charlotta Hilli är doktorand inom DiDiDi och planerar en virtuell kurs i SL i samhällslära som bäst