Digiskutt i tio år vid Vasa övningsskola.

Välkomna att blicka bakåt och framåt på DiDiDi-seminariet den 19 april 2017 kl. 14.30-16.00!

Seminariet inleds med att gymnasierektor Ulla Granfors, grundskolerektor Elisabet Backlund-Kärjenmäki och professor Ria Heilä-Ylikallio reflekterar över det som blev gjort och ogjort inom DiDiDi-projektet vid Vasa övningsskola i ljuset av liknande forsknings- och utvecklingsprojekt i Norden. Många röster hörs genom att postern ”Developing digital didactics” och coffee table-boken ”DiDiDi vid Vasa övningsskola 2006-2016” presenteras.

Efter det presenterar pedagogie studerande Rasmus Walberg sitt avhandlingsmanuskript ”Undersökande arbetssätt – värt att testa? En studie med avsikt att öka förståelsen för undersökande arbetssätt med digitala verktyg i huslig ekonomi”. Kommentarer ges av forskningsledare Mia Porko/Hudd.

Fysiskt kommer vi att befinna oss i Vasa övningsskolas auditorium, grundutbildningen, på Kyrkoesplanaden 11-13, men kom ihåg att även anmäla digitalt deltagande: anmälan sker HÄR

Hjärtligt välkomna, IRL eller digitalt!

Vårens seminarier

Vi har idag slagit fast datum och innehåll för vårens två DiDiDi-seminarier.

Vårt första seminarium är ett samarbete med projektet ”Ungas rätt till samtal” och äger rum den 15 mars kl 13.00 – 14.45 i Akademisalen, Strandgatan 2, Vasa. Under seminariet ges olika perspektiv på människorättsfostran, samtidigt som information ges om en färsk antologi kring temat (publiceras i mars 2017):

https://manniskorattsfostran.wordpress.com/

Seminariet är öppet för alla samt streamas och bandas av projekt DiDiDi:

https://www.youtube.com/watch?v=fPA09EFGq4I&feature=youtu.be

Program (på engelska):

Professor Elina Pirjatanniemi, Åbo Akademi University ”Words as Power, and the Power of Words – Freedom of Expression and Hate Speech”

The aim of the lecture is to discuss the content and limits of freedom of expression with a particular focus on hate speech.

Associate professor Salla Tuori, Åbo Akademi University ”Norm-critical perspectives on gender and raciality in a school context”

In the presentation I will discuss normativity in relation to gender, sexuality and raciality. There are important changes happening in the school context in relation to gender: the new curriculum emphasizes that gender is a spectrum instead of a binary and pupils should not be unnecessarily gendered.

What does this mean in a school context? How does it relate to understandings of gender and sexuality more broadly? I will also discuss raciality and ethnicity which are not in a similar manner examined as power structures and normativities, but rather focus on minorities and pupils with migrant background.

Anmälan här:

Välkomna!

I april äger följande seminarium rum, då presenterar ped. stud. Rasmus Walberg sitt pågående graduprojekt: En aktionsforskning om undersökande arbetssätt med digitala verktyg i huslig ekonomi.

Under aprilseminariet får vi även bekanta oss med den publikation som kommer att ges ut med anledning av projekt DiDiDi:s tioåriga verksamhet.

Den 19 april kl 14.30 – 16 är ni välkomna till Vasa övningsskolas auditorium, Kyrkoesplanaden 11-13.

Anmälan här:

/ Linda Ahlbäck

Lärare – fortbilda dig själv

Hur ska framtidens lärarfortbildning ske? Det är en fråga jag grunnat på under året och även diskuterat med kolleger vid CLL (Centret för Livslångt Lärande) som handhar mycket fortbildning på svenska i Finland. Kicki Häggblom har sett över fortbildningars rubriker de senaste 15 åren och konstaterade att samma teman behandlats i stora drag när det gäller digitala verktyg i undervisningen. Innebär det att frågorna är tidlösa eller att vi aldrig helt kommer vidare med dem?

I min doktorsavhandling om virtuellt lärande kunde jag konstatera att gymnasiestuderande beskrev en praktisk kunskap när de studerade på distans i virtuella lärmiljöer. Det gjorde mig uppmärksam på att digitala miljöer som elever förutsätts lära sig hantera knappast kan närmas teoretiskt. Sannolikt underskattar vi att lärande faktiskt sker i en ny miljö, där det praktiska kunnandet alltid kommer före det teoretiska. En informant beskrev lärorika interaktioner på följande sätt:

Nog för att de flesta kurser pekar ut att man ska vara kritisk till källor, men man använder ändå alltid Wikipedia, men just när man skulle sätta in länken till referensen och visa att man hade tagit en vettig referens och att den var skriven nyligen och att den var aktuell, så det var bra.

Jag fungerar som forskare i ett projekt kring fjärrundervisning och virtuell pedagogik i små skärgårdsskolor. Vid intervjuer med lärarna i projektet framgick det att fortbildningar om digital teknik är vanligen på endera för hög eller låg nivå. Fortbildningar planeras ofta för en i teorin homogen målgrupp, vilket lärare förstås inte är.

I grund och botten tror jag det handlar om att vi talar om digitalisering som ett klart definierat och förståeligt begrepp. Det är det inte. Det har dessutom förändrats under de senaste 20 åren, och fortsätter göra det.

När rektorer och lärare förväntas digitalisera skola och undervisning handlar det om flera aspekter av ett fenomen. Sociala medier och digitala plattformar är ett sätt kommunicera utåt. Det är ett enkelt sätt att delvis digitalisera skolan.

Undervisning präglas av många faktorer som inte lika enkelt digitaliseras. En lärare kan använda digital teknik för att förbereda sig eller för att förmedla information, vilket är den vanligaste formen av digitalisering i undervisningssammanhang.

Mitt forskningsområde är den virtuella aspekten som innefattar en pedagogik anpassad till en digital miljö. Det leder självklart till en mer krävande diskussion där synen på lärande, kunskap, eleven och lärmiljön måste problematiseras.

I kursen Didaktik 1 för blivande klasslärare har jag använt Twitter och WordPress för att skapa ett virtuellt utrymme där gruppen på 111 personer kan interagera med varandra och med den digitala miljön. Den är mer öppen än en statisk undervisningsplattform och mer interaktiv än ett klassrum. Den kan vara utmanande och tröttsam, spännande och lärorik. Det som den dock kräver är en aktivitet från användaren. Blivande lärare behöver förstå de möjligheter som digitaliseringen innebär.

Allt innehåll måste inte skapas av läraren och elever kan vara delaktiga i mycket högre grad än tidigare. Det du saknar information om kan du (sannolikt) leta reda på. Det finns möjligheter att utnyttja samma material i flera sammanhang. Ett exempel på det är Hannah Kaihovirta som i bildkonstens didaktik kommer att analysera didaktiska modeller som lärarstudenterna publicerat på vår kursblogg. Det öppnar för flera didaktiska perspektiv utan att lärare och studenter ständigt ska producera något nytt, nyare, nyast.

Fortbildningar kommer sannolikt att anpassas i högre grad än tidigare till individer, inte grupper. Information är relevant i ett visst sammanhang, inte vid en viss tidpunkt på året när fortbildningar vanligen planeras in.

Projektet Didaktiska Dimensioner i Digitalt lärande har tagit det som en självklar del av sin praktik att dela allt vi kan med dem som är intresserade. Seminarier streamas och publiceras digitalt. Följande seminariedag är Medietanken den 19 januari i Vasa vars innehåll till stora delar kommer att existera digitalt även efter tillfället. Principen är att vi kan lära av varandra och att innehållet säkert är aktuellt några år framöver.

Å projektets vägnar önskar jag alla läsare och deltagare avkopplande lediga dagar!

Charlotta Hilli är post-doc forskare inom projektet DiDiDi

Seminarium 14.12 – byte av utrymme

Eftersom ni glädjande nog är många som den 14 december önskar delta i DiDiDi-seminariet Grundat på forskning, kommer vi att byta utrymme. Istället för till Strandgatan 2 får ni komma till Vasa övningsskolas auditorium som hittas på Kyrkoesplanaden 11-13.

Kaffe och fri diskussion från kl. 14.30, kl. 14.45 tar professorerna Fritjof Sahlström och Ria Heilä-Ylikallio vid och inleder dagens diskussion kring Forskningsintresset för skärmar.  Seminariet avslutas ca 16.15.

Välkomna!

/ Linda Ahlbäck  för projektet

DiDiDi seminarium 14.12.2016 – Grundat på forskning

Den 14 december  kl. 14.30 – 16. 15 är ni alla mycket välkomna på följande DiDiDi-seminarium, denna gång under rubriken Grundat på forskning. Under nämnda rubrik diskuteras forskningsintresset för skärmar av två professorer: Fritjof Sahlström och Ria Heilä-Ylikallio.

Seminariet äger rum i rum F724, Academill, Strandgatan 2. Vi inleder med kaffe och fri diskussion, klockan 14.45 tar temadiskussionen vid.

Seminariet streamas så även om du inte har möjlighet att fysiskt närvara, kan du koppla upp dig på distans. Hur du än önskar delta, önskar vi att du anmäler dig via denna länk: anmälan

Än en gång – välkomna!

 

 

Seminariet 23.11 utgår

Dagarna i universitets-, skol- och projektvärlden är intensiva och ibland uppstår krockar i programmet. Därför utgår seminariet kring lärmiljöer den 23 november, och istället ser vi fram emot att den 14 december bjuda in er alla till seminariet Grundat på forskning, där vi bland annat får lyssna till ett intressant samtal mellan Fritjof Sahlström, nytillträdd professor och projektets egna, professor Ria Heilä-Ylikallio.

Projekt möter projekt 6.10.2016

Hösten har kört igång med en rivstart och vi närmar oss nästa DiDiDi-seminarium.

Den 6 oktober kl. 14.30 är ni mycket välkomna till Vasa övningsskolas gymnasium, auditoriet, för att under rubriken ”Projekt möter projekt” lyssna till klasslärarna Sophia Svenfelt och Johanna Nygård, som berättar om sina erfarenheter från lärmiljöprojektet TIP – Teknikstödd Individcentrerad Pedagogik. Ett av de konkreta resultaten av projektet är att man nu i Larsmo har 1:1 med pekplattor i åk 1-2 i kommunens alla skolor och är bra på gång med digitaliseringen av nybörjarundervisningen. Från Petalax gymnasium har vi på plats ämneslärarna Marianne Backlund och Tiina Harkkila samt rektor Maggi Bast-Gullberg, som i egenskap av pilotskola pratar om sina erfarenheter kring utvecklandet av eKlasstandem för virtuella lärmiljöer.

Det är också möjligt att på distans delta i seminariet.

Här hittar du mer information om programmet.

Här kan du anmäla dig (även alla ni som deltar på distans).

Lectio från Charlotta Hillis disputation 16.9.2016

Fredagen den 16 september disputerade FM Charlotta Hilli vid fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier. Som opponent fungerade Arja Virta från Åbo universitet och kustos var professor Ria Heilä-Ylikallio. Hillis avhandling i pedagogik har titeln:

Virtuellt lärande på distans. En intervjustudie med finländska gymnasiestuderande.

Den lectio som Charlotta höll i samband med att hon lade fram sin avhandling bandades och kan nu ses här samt på projektets Youtube-kanal.