Vårens seminarier

Vi har idag slagit fast datum och innehåll för vårens två DiDiDi-seminarier.

Vårt första seminarium är ett samarbete med projektet ”Ungas rätt till samtal” och äger rum den 15 mars kl 13.00 – 14.45 i Akademisalen, Strandgatan 2, Vasa. Under seminariet ges olika perspektiv på människorättsfostran, samtidigt som information ges om en färsk antologi kring temat (publiceras i mars 2017):

Seminariet är öppet för alla samt streamas och bandas av projekt DiDiDi:

Program (på engelska):

Professor Elina Pirjatanniemi, Åbo Akademi University ”Words as Power, and the Power of Words – Freedom of Expression and Hate Speech”

The aim of the lecture is to discuss the content and limits of freedom of expression with a particular focus on hate speech.

Associate professor Salla Tuori, Åbo Akademi University ”Norm-critical perspectives on gender and raciality in a school context”

In the presentation I will discuss normativity in relation to gender, sexuality and raciality. There are important changes happening in the school context in relation to gender: the new curriculum emphasizes that gender is a spectrum instead of a binary and pupils should not be unnecessarily gendered.

What does this mean in a school context? How does it relate to understandings of gender and sexuality more broadly? I will also discuss raciality and ethnicity which are not in a similar manner examined as power structures and normativities, but rather focus on minorities and pupils with migrant background.

Anmälan här:

Välkomna!

I april äger följande seminarium rum, då presenterar ped. stud. Rasmus Walberg sitt pågående graduprojekt: En aktionsforskning om undersökande arbetssätt med digitala verktyg i huslig ekonomi.

Under aprilseminariet får vi även bekanta oss med den publikation som kommer att ges ut med anledning av projekt DiDiDi:s tioåriga verksamhet.

Den 19 april kl 14.30 – 16 är ni välkomna till Vasa övningsskolas auditorium, Kyrkoesplanaden 11-13.

Anmälan här:

/ Linda Ahlbäck