Birgitta Sarelin: Minnen från läsåret 1971–1972 då fakulteten blev 47 år

När läsåret 1971–1972 inleddes var jag en av närmare trettio gulnäbbar. Auditoriet i Blå huset, Annexet,  blev ganska fullsatt, men följande läsår var vi inte alls lika många längre. Jag ska ge glimtar av vad jag kommer ihåg av de fyra lärare i exegetik vi hade att göra med första läsåret, då GT:s och NT:s exegetik stod på programmet.

Den första som föreläste för oss var lektorn i GT:s exegetik Karl-Johan Illman. Framför allt minns jag honom som den mycket vänliga och tjänstvilliga läraren i grundkursen i hebreiska. Vi hade inte kunnat få en bättre person som första lärare i TF. Hade man problem som man inte visste någon råd med gick man bara upp till lektorsrummet på andra våningen i Annexet. Hjälp fick man garanterat. Lärobok i hebreiska var Helmer Ringgrens Hebreisk nybörjarbok, och Illman gick också igenom några texter ur Biblia Hebraica, bland dem Jesaja 9. Men det dög aldrig att kunna formuleringarna i 1917 års svenska kyrkobibel, studenten skulle veta vad det stod i den hebreiska texten. Jag minns inte att Illman skulle ha tappat tålamodet, ibland såg han bara gladare ut än annars.

Den andra läraren i GT:s exegetik var professor Bertil Albrektson, även han en vänlig man. Han kom från Sverige, som många andra lärare i TF under de första decennierna. På min tid hade titeln professor en höghet över sig som gjorde att vi som kom från landet inte gjorde oss ärenden till en så högt uppsatt person om det inte var nödvändigt. Jag minns Albrektson som en intressant föreläsare. De böcker som skulle tenteras föreläste han över och vi tentade för honom. Den personliga studieboken var i högsta grad analog på den tiden. Lärarna skrev i den när en kurs var ”absolverad”. Grundkursnivån var ”approbatur”, och 18.12.1971 hade jag absolverat approbatur i gammaltestamentlig exegetik, vilket signerades med Albrektsons snygga namnteckning.

Efter julferierna började NT:s exegetik med grundkursen i grekiska. Läroboken var Jerker Blomqvists Lärobok i grekiska för teologiska studier. Lärare var lektor Jukka Thurén, som medan han gick in i auditoriet utropade ”blod, svett och tårar”. Det var det som enligt lektorn krävdes innan approbatur i nytestamentlig exegetik var absolverat. Många har genom åren suckat över grekiskan. Visst var det jobbigt, men jag tyckte det var så intressant att jag skrev en gradu i ämnet. Jag kommer ihåg Thurén som en krävande, men bra lärare.

Professor i ämnet var en annan vänlig man från Sverige, Gösta Lindeskog, som vi nog tyckte var lite ålderstigen. Han var född 1904. Men han kunde vara hård mot dem som sköt upp grundkurstentamina tills de var nästan klara med studierna. Det var muntlig tentamen som gällde för Lindeskog på de högre nivåerna i studierna, och flickor skulle inte uppträda i långbyxor då. Jag hade en tentklänning som jag använde när jag 1974 gick på tenter till professorn på Svartmunkegränd. Det gick bra alla gånger. Kanske det var tack vare klänningen? Gradun skrev jag klart 1975 med Thurén, som då hade avancerat till professor. Också han tog emot hemma på Saramäkivägen vid behov. En gång när gick jag dit strejkade värmepannan och det luktade brännolja i hela huset. Professorn kom från pannrummet, var oljig om händerna och klädd i oljefläckig sportdräkt, men utmärkt handledning fick jag!