Medarbetarkompetens

Text och figur: Riitta-Liisa Larjovuori, Tammerfors universitet

På arbetsplatsen påverkar var och en med sitt agerande allas arbetstrivsel och sina egna och andras förutsättningar att utföra sitt arbete. Färdigheterna med vilka vi ser till att arbetet är resultatinriktat och att samarbetet med kollegorna fungerar kallas för medarbetarkompetens. Tidigare fokuserades det mer på hur varje anställd med sitt agerande och sin inställning kan påverka hela verksamheten och ledningens förutsättningar att göra ett gott jobb. Medarbetarkompetens behövs i den vanliga arbetsvardagen, och den blir speciellt viktig i oväntade och utmanande situationer.

En anställd med god medarbetarkompetens främjar med sitt eget agerande hela arbetsplatsens förutsättningar att uppnå de gemensamma målen och strävar efter ett gott samarbete med arbetskamrater, sin chef och andra parter. Ansvarsfullhet i det egna arbetet och ändamålsenlig och förnuftig användning av arbetsgivarens resurser är också en del av medarbetarkompetensen.

Det är bra för anställda att komma ihåg att de i arbetet representerar sin arbetsgivare och hela organisationen och att deras agerande påverkar kunders och andra berörda parters sätt att se på deras arbetsplats.

Kollegial sammanhållning som resurs i vårdarbete

Särskilt i vårdarbete är kollegial sammanhållning en viktig del av medarbetarkompetens. Det betyder att de anställda är jämlika och att det mellan dem råder en ömsesidig respekt, tillit och öppenhet. Kollegial sammanhållning innebär också att alla är förpliktade att gripa in om kollegans agerande äventyrar till exempel patientsäkerheten.

Klicka på bilden för att förstora den.

Källa: Arola, Laulainen och Pehkonen (2018): Sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöiden näkemyksiä organisaatiokansalaisuuden piirteistä. Työelämän tutkimus 16(1), 2018.

Tillgänglig mediemotsvarighet för figuren Gott organisatoriskt medborgerligt beteende för medarbetare inom social- och hälsovård. Öppnas i ny flik i PDF-format.

Uppförande i arbete en del av medarbetarkompetens

Det får gärna råda en trevlig och avslappnad stämning på jobbet, men det är bra att komma ihåg att det trots allt är fråga om arbete. Ett uppförande som lämpar sig för arbetsmiljön är en del av medarbetarkompetensen. På arbetsplatsen ska man inte komma med kraftiga och upprepade känsloutbrott eller utförliga och tidsödande utläggningar om ens privata problem, utan i sådana fall är det bäst att söka hjälp och stöd någon annanstans, till exempel hos företagshälsovården.

Om du märker att du betett dig illa är det alltid bra att be om ursäkt!
Ibland präglas ens liv av omvälvande saker som påverkar humöret. Det kan vara bra att ta upp dem i någon mån också på arbetsplatsen, om det bara känns naturligt. Då har kollegorna också bättre koll på läget och kan ta hänsyn till din situation.

FÖR REFLEKTION:

Tungt jobb kräver lika tung humor?
Bland vårdarbetare kan humorn ofta vara rätt grov. I bästa fall kan det vara lättare att bearbeta svårare saker och bidra till vi-andan om kollegorna kan skämta tillsammans och skratta åt allt smått och lustigt som händer i vardagen.

  • Vad slags humor präglar vår arbetsplats?
  • Är humorn positiv, och inte förnedrande, till sin karaktär: skrattar man åt eller med sina kollegor?
  • Finns det interna skämt på arbetsplatsen, som bara en del får ta del av? Hur känns det då för dem som är ”utanför”?
  • Lägger vi märke till om humorn sårar någon? Hur agerar vi då?

Jag visar prov på god medarbetarkompetens genom: 

  • att bemöta alla arbetskamrater vänligt, rättvist och jämlikt
  • att ge positiv feedback alltid när det finns anledning till det
  • att framföra all korrigerande kritik med vänlighet, med fokus på lösningar och direkt till den som saken gäller
  • att för min egen del bidra till en positiv atmosfär: jag klagar inte för klagandets skull och jag sprider inga otrevliga rykten
  • att fråga om jag inte vet eller kan någonting
  • att ge råd och också hjälpa andra
  • att ha en helhetsbild av läget på arbetsplatsen, som jag vid behov beaktar i mitt arbete
  • att ta upp problem genast jag lägger märke till dem
  • att aktivt delta i utvecklandet av gemenskapen på vår arbetsplats.

Ladda ned en utskriftsvänlig pdf om reflktioner kring medborgarkompetens. Öppnas i ny flik i PDF-format. 

Tillbaka till Välmående arbetsgemenskap