En typisk arbetsdag på kontoret

Om det finns någon som undrar (som till exempel vi för ca 3 veckor sedan) “Vad är det man riktigt gör på Slush?”, så ska ni fortsätta läsa.

Under det första mötet, den första dagen på kontoret, fick vi alla välja vilket team vi ville jobba för. Det råkade sig att teamens behov mötte alla fyras preferenser, så tilldelningen blev följande:

Baltzar: Partnerships
Ann-Christine: Speakers och program
Ina: Marketing
Kristoffer: Startups och investors

På grund av fluktuation i behov av arbetskraft, rustade startupteamet sig snabbt upp med några till medlemmar (Se: Baltzar och Ina), för att kunna kämpa med den tyngande arbetsbördan.

Åbodelegationen på väg till kontoret

 

Kristoffer:
Den första veckan var lite som högstadiet: Att försöka hitta sig själv och sin plats, vad man ska göra och varför. Men efter några veckor på Slush börjar det redan vara lättare att beskriva sina arbetsuppgifter. Under den första veckan kunde jag bara säga på följande sätt om jag skulle ha blivit befrågad hurdana arbetsuppgifter jag har i startupteamet: “Arbetsuppgifter?”, “Jag är i startup teamet”.

Som arbetsuppgifter har jag haft allt från att producera och översätta material för marknadsföringen, hantera startup-ansökningar för pitchtävlingen och ställa upp olika listor och tabeller för att hålla koll på vad som överhuvudtaget händer och ska göras. Eftersom arbetet är väldigt dynamiskt och arbetsuppgifterna är små, många och kan plötsligt uppkomma, är det en aning svårt att jobba organiserat, medan kommunikation mellan kollegor is a must.

Ina:
Min första vecka i Slush fick jag välja att arbeta med i marknadsföringsteamet för att jag ville lära mig mer om evenemangsmarknadsföring. Jag lärde mig att uppdatera Slush hemsidan, och fick ansvara för sociala medier. Jag fick även delta med i ett intressant affärsmöte på W Hotel Shanghai tillsammans med min teamleader, där Slush ordnar en VIP-middag för våra VIP-gäster.

Den andra veckan bytte jag till Startup teamet där jag har haft som uppgift att sköta om vår matchmaking app Brella. Fastän jag bytt team har jag fått sköta om marknadsföringsuppgifter, vilket passar mig utmärkt. Vi har tillsammans med Baltzar arbetat med att producera diverse marknadsföringsmaterial för appen Brella så att startups och investerare skulle registrera sig. Vi har även funderat på olika sätt hur networkingen skulle fungera offline på själva evenemanget, så jag har egentligen fortsättningsvis fått lära mig om evenemangsmarknadsföring fastän jag har hoppat till Startup teamet.

Måndagsmöte: Teamets uppmuntrande rop: “ 加油, 加油, 加油!” (jiā yóu) (= “mera olja”, på kinesiska)

Baltzar:
Den första veckan i Slush arbetade jag i Partnership teamet tillsammans med teamleader Rinchy. Mina arbetsuppgifter bestod av att förbereda information inför möten med bland annat Finnair, finska skatteverket och Helsingfors Stad. Jag tog reda på om Slush hade samarbetat med dessa företag tidigare och hur det samarbetet såg ut, hur Slush och företaget i fråga kan dra nytta av varandra och vad Slush kan erbjuda dessa företag. Under min första vecka deltog jag även i ett partnership möte med Finnair, där Rinchy och jag diskuterade ett eventuellt samarbete med Finnairs General Manager Greater China, Robert Öhrnberg.

Min karriär i Partnership teamet fick dock en vändning. Under första veckan visade det sig att teamet inte har tillräckligt med uppgifter som kan göras på engelska för att kunna sysselsätta mig på heltid, eftersom majoriteten av våra partners är kinesiska. Jag är fortfarande delaktig i partnership teamet men mitt dagliga arbete sker från och med andra veckan i startup teamet.

Som ni redan vet arbetar jag tillsammans med Ina med matchmaking på Slush. Vi har båda som ansvar att det fungerar på ett bra sätt och att besökarna skapar meningsfulla kontakter. Utöver matchmakingen arbetar jag med flera olika mindre uppgifter, beroende på vad vårt teams behov är. Under andra veckan arbetade jag dock nästan uteslutande med Brella eftersom det är en jätteviktig del av Slush. Under evenemanget kommer det att finnas ett dedikerat område med mötesplatser för matchmakingen. Vi kommer att ha 20 volontärer som arbetar på plats och hjälper personer att hitta till matchmakingen.

Ann-Christine:
Jag är med i Speaker och Program teamet som kan anses vara en av de viktigaste teamen på Slush i och med att vi ansvarar över att hitta bra speakers till själva evenemanget.  Att ha flera välkända top-speakers på Slush är essentiellt för att effektivt kunna marknadsföra evenemanget – det är ju inte så många som vill delta i ett evenemang som har speakers som ingen har hört om. Därutöver har speaker teamets arbete också en inverkan på exempelvis antalet sponsorer som eventet får – välkända speakers lockar ju fler människor till eventet vilket leder till att flera företag vill vara synliga på eventet, sponsorera osv.

Jag har haft en massa olika arbetsuppgifter under mina cirka två veckor i Speaker och Program teamet. Jag har exempelvis sammanställt ett detaljerat minutschema där det framkommer när alla speakers ska tala och när alla workshoppar ska hållas (detta schema får jag även konstant uppdatera), jag har kontaktat speakers via email och WeChat, jag har skapat olika formulär och listor för att samla in speakers information både på engelska och på kinesiska (lyckligtvis har min kollega Olivia hjälpt mig med den kinesiska delen), jag har varit med och bestämma vilka ämnen speakers ska tala om och jag har gjort speaker posters med QR- koder för att hjälpa med marknadsföringen av evenemanget.

Att arbeta i Speaker och Program teamet har varit lärorikt och hektiskt. Det är inte så många dagar kvar till själva evenemanget vilket gör att vi har händerna fulla med olika uppgifter. Vi har inte ännu fått bekräftat alla speakers för evenemanget så för tillfället är det en av de viktigaste prioriteterna vi har.

Vi hörs snart igen!

Kristoffer, Baltzar, Josephina och Ann-Christine

Tre vilsna finländare turistar i Shanghai: “Vi tar en bild och springer iväg”

Som ni redan såg tillbringade Kristoffer sitt veckoslut i Suzhou på StartupWeekend, vilket innebar att resterande delen av Åbodelegationen stannade kvar i Shanghai. Vi hade planerat ett fullspäckat veckoslut med turistiga aktiviteter men en opassande tyfon hade andra planer för oss.

Vi började lördagen med att besöka Yuyuan Garden, vilket är en en traditionell kinesisk trädgård i centrala Shanghais Huangpu- distrikt. Yuyuan Garden är en jättestor trädgård på 20 000 kvadratmeter med flera hundraårs historia bakom sig. Här kan man enkelt tillbringa flera timmar och tappa bort sig i alla små gångar och passager.

Yuyuan Garden är omringad  av restauranger och bazarer. Efter några timmars rundvandring i trädgården var det dags för lunch. Efter mycket förvirring och observationer av de andra gästerna i restaurangen lyckades vi också beställa mat utan Kristoffer som vår tolk. Det blev en ganska enkel lunch idag.

Vi hann även skaffa nya vänner under vår lunch och de bjöd oss även på var sin servett. Kommunikationen var dock övrigt minimal.

Vi lyckades också hitta några bra erbjudanden och passade på att köpa lite souvenirer.

På kvällen åt vi middag med Lauri Virkkunen som fungerar lite som en mentor åt oss här i Shanghai. Lauri har tidigare arbetat för Slush och han har bott många år i Shanghai så han har varit till jättestor hjälp för oss alla när vi har frågor och funderingar om allt mellan himmel och jord. Han tog oss till Fat Cow, vilket är en västerländsk restaurang i Shanghai med supergoda hamburgare. Efter en vecka med ris och nudlar smakade det oerhört gott med en hamburgare.


 

 

 

 

 

 

Under natten till söndagen drog en tyfon in över Shanghai, vilket innebär ösregn och stark vind. Vi hade storslagna planer utomhus på Shanghais gator men det blev ett museumbesök istället. Vi tog metron till People’s Square där Shanghai Museum är beläget. Museet är gratis att besöka och ställer ut antik kinesisk konst.

 

 

Eftersom det var dåligt väder hade resten av Shanghai samma idé som vi, så kön till museet var väldigt lång. 

Efter museet gick vi till Radisson Blu Hotel med målet att skaffa VPN till Ina och Ann-Christine som fortfarande har problem med internetet. Det kinesiska internetet är begränsat och vissa hemsidor går inte att nå, varvid man behöver en så kallad VPN (Virtual Private Network) för att kunna använda t.ex. Facebook, Instagram och Google. Kristoffer och Baltzar har fått VPN att fungera men Ina och A-C har fortfarande problem. Av den orsaken begav vi oss till Radisson’s skybar på 45:e våningen för vi hade hört från Lauri att de har WIFI med VPN. Hotellet är relativt exklusivt och priserna likaså, och av den orsaken ville vi inte köpa något. Vi bad om WIFI lösenordet och sade att vi väntar tills Skybaren öppnar om en halvtimme och köper en dricka först då. Detta var OK med personalen och således behövde vi inte beställa någonting under väntetiden. Vi kom dock sist och slutligen snabbt fram till att VPN inte fungerar i hotellet och bestämde oss att det är onödigt att gå till baren och beställa en alltför dyr dricka. I och med att vi inte ville berätta våra hemliga plan till personalen, satt vi i all lugn och ro i restaurangen, tog bilder av den fina utsikten och låtsades vänta på att Skybaren skulle öppna. Då baren de facto öppnades, bestämde vi oss att det bästa alternativet vi har är att endast ta en bild till och springa iväg. Vår hemliga plan visade dock sig vara lite mindre hemlig i och med att vi lyckades springa förbi hela personalen som hade ett möte bredvid hissen. Pinsamma var vi förstås inte alls men vägen ut från hotellet var kanske den snabbaste vi någonsin har upplevt.

//Baltzar, Josephina och Ann-Christine

Äntligen veckoslut?

En liten uppdatering från förra veckan!

Förra (och det första fullständiga) veckoslutet blev vi erbjudna en möjlighet att få åka till Suzhou, belägen ca. 30 minuter från Shanghai (med snabbtåg), för att delta i StartupWeekend gratis, ett evenemang riktat för dem som är intresserade i entreprenörskap, i att träffa eventuella samarbetspartners, kolleger, vänner osv.

Det var endast 1/4 av Åbodelegationen som åkte iväg, eftersom veckoslutet där var packat med program och den långa veckan tyngde redan på.

Vi var fyra som åkte från Slush, varav två var inbjudna mentorer och två (inklusive jag) deltog i själva workshopen.

Kolla vad som hände under veckoslutet nedan! 🙂

味道就是香!

/Kristoffer

Ni Hao!

Ni Hao!

Vi skall nu lite berätta om vår första vecka i Shanghai:

Vi anlände hit mitt i natten på en lördag kväll och Will från Slush teamet kom och hämtade oss från flygfältet.  Vi hade hyrt en penthouselägenhet från Airbnb på högsta våningen med egen balkong som vi alla har varit nöjda med. 

Den första riktiga dagen tog vi hand om alla viktiga ärenden, som att gå till polisstationen och skaffa kinesiska sim-kort till oss tre andra som inte har varit i kina förut. Med hjälp av Toffes flytande kinesiska fungerade allt ganska smärtfritt.

Den första dagen blev vi indelade i våra team som vi skall arbeta tillsammans med. Hela första veckan satt vi på kontoret långa dagar eftersom vi först på fredag fick en ordentlig introduktion av Lauri av hur arbetet fungerar i Slush teamet. Han kommer att fungera som en rådgivare till oss och andra som jobbar i teamet.

Vem är vi?

Ann-Christine “A-C” Wendelin
Huvudämne: Organisation&Ledning
Team i Slush: Speaker and program management

Namn: Baltzar Lindroos
Huvudämne: Redovisning
Team i Slush: Partners och Startup-operations

Namn: Kristoffer “Toffe” Modig
Huvudämne: Redovisning
Team i Slush: Startup-operations

Namn: Josephina “Ina” Zachariassen
Huvudämne: Internationell marknadsföring
Team i Slush: Startup-operations