Tre vilsna finländare turistar i Shanghai: “Vi tar en bild och springer iväg”

Som ni redan såg tillbringade Kristoffer sitt veckoslut i Suzhou på StartupWeekend, vilket innebar att resterande delen av Åbodelegationen stannade kvar i Shanghai. Vi hade planerat ett fullspäckat veckoslut med turistiga aktiviteter men en opassande tyfon hade andra planer för oss.

Vi började lördagen med att besöka Yuyuan Garden, vilket är en en traditionell kinesisk trädgård i centrala Shanghais Huangpu- distrikt. Yuyuan Garden är en jättestor trädgård på 20 000 kvadratmeter med flera hundraårs historia bakom sig. Här kan man enkelt tillbringa flera timmar och tappa bort sig i alla små gångar och passager.

Yuyuan Garden är omringad  av restauranger och bazarer. Efter några timmars rundvandring i trädgården var det dags för lunch. Efter mycket förvirring och observationer av de andra gästerna i restaurangen lyckades vi också beställa mat utan Kristoffer som vår tolk. Det blev en ganska enkel lunch idag.

Vi hann även skaffa nya vänner under vår lunch och de bjöd oss även på var sin servett. Kommunikationen var dock övrigt minimal.

Vi lyckades också hitta några bra erbjudanden och passade på att köpa lite souvenirer.

På kvällen åt vi middag med Lauri Virkkunen som fungerar lite som en mentor åt oss här i Shanghai. Lauri har tidigare arbetat för Slush och han har bott många år i Shanghai så han har varit till jättestor hjälp för oss alla när vi har frågor och funderingar om allt mellan himmel och jord. Han tog oss till Fat Cow, vilket är en västerländsk restaurang i Shanghai med supergoda hamburgare. Efter en vecka med ris och nudlar smakade det oerhört gott med en hamburgare.

Under natten till söndagen drog en tyfon in över Shanghai, vilket innebär ösregn och stark vind. Vi hade storslagna planer utomhus på Shanghais gator men det blev ett museumbesök istället. Vi tog metron till People’s Square där Shanghai Museum är beläget. Museet är gratis att besöka och ställer ut antik kinesisk konst.

Eftersom det var dåligt väder hade resten av Shanghai samma idé som vi, så kön till museet var väldigt lång.

Efter museet gick vi till Radisson Blu Hotel med målet att skaffa VPN till Ina och Ann-Christine som fortfarande har problem med internetet. Det kinesiska internetet är begränsat och vissa hemsidor går inte att nå, varvid man behöver en så kallad VPN (Virtual Private Network) för att kunna använda t.ex. Facebook, Instagram och Google. Kristoffer och Baltzar har fått VPN att fungera men Ina och A-C har fortfarande problem. Av den orsaken begav vi oss till Radisson’s skybar på 45:e våningen för vi hade hört från Lauri att de har WIFI med VPN. Hotellet är relativt exklusivt och priserna likaså, och av den orsaken ville vi inte köpa något. Vi bad om WIFI lösenordet och sade att vi väntar tills Skybaren öppnar om en halvtimme och köper en dricka först då. Detta var OK med personalen och således behövde vi inte beställa någonting under väntetiden. Vi kom dock sist och slutligen snabbt fram till att VPN inte fungerar i hotellet och bestämde oss att det är onödigt att gå till baren och beställa en alltför dyr dricka. I och med att vi inte ville berätta våra hemliga plan till personalen, satt vi i all lugn och ro i restaurangen, tog bilder av den fina utsikten och låtsades vänta på att Skybaren skulle öppna. Då baren de facto öppnades, bestämde vi oss att det bästa alternativet vi har är att endast ta en bild till och springa iväg. Vår hemliga plan visade dock sig vara lite mindre hemlig i och med att vi lyckades springa förbi hela personalen som hade ett möte bredvid hissen. Pinsamma var vi förstås inte alls men vägen ut från hotellet var kanske den snabbaste vi någonsin har upplevt.