Hur gick Slush? – Ina

Jag har äntligen återhämtat mig från den mest intensiva universitetskursen i mitt liv. Att vistas fem veckor i ett land där de flesta inte förstår engelska, temperaturen visar 30 grader varje dag och där man äter nudlar och ris varje dag har varit samtidigt roligt och utmanande. Men nu ska ja berätta lite om min egna upplevelse på Slush. Som Baltzar nämnde så arbetade vi tillsammans med matchmakingen på Slush.

Vi påbörjade arbetet med matchmakingen då när jag bytte till Shanshans team. Lauri Virkkunen hade erfarenhet om förra årets matchmaking så han hjälpte oss igång med arbetet, men efter det var det nog helt enkelt bara att själv hitta på lösningar till hur vi skulle få mycket människor till matchmaking appen Brella. Önskemålet var att ha så många möten som möjligt färdigt bokade redan före Slush, men vi planerade även att få människor att boka möten under Slush. Baltzar nämnde redan statistiken, så allt som allt for väldigt bra för oss. Första dagen då Slush hade mer besökare så var vårt mötesområde fullpackat hela dagen medan på lördag då antalet besökare var mindre, hade vi lite mindre möten bokade.

Dag 0

Dag noll, d.v.s dagen före själva evenemanget så packade vi våra pick och pack och tog oss till Shanghai Automobile Exhibition Center, SAEC. Här fick jag och Baltzar se bubblan för första gången. Bubblan, som skulle fungera som vårt mötesområde, var designad av en universitetsproffessor från Tongji University. Jag och Baltzar fick snabbt veta att det fanns två problem med den, första var att den fungerade som en ballong vilket betydde att då dörren öppnades, kom all luft snabbt ut och bubblan rasade. Andra problemet var att den luktade väldigt starkt plast inuti. Efter lite konsultering med våra Slush kolleger så bestämde vi oss att ha alla möten utanför bubblan, vilket i slutändan fungerade utmärkt.

Den väldigt populära bubblan.

Dag 1

Första dagen gick hur bra som helst. Jag stressade först jätte mycket att vi inte skulle få bubblan färdig i tid. Vi fick hjälp av studeranden från Tongji University för att dekorera innanför och utanför bubblan. Klockan började närma sig 10 och det så ut som att ingenting var klart. Men plötsligt jämt kl. 10 så var allt klart och jag kunde pusta ut. Vi hade litet möte med våra volontärer om hur de skulle arbeta och 10:30 började vi med våra första Brella möten. Dagen rullade på väldigt fint och vi hade en massa med möten inbokade. Jag fick även träffa många nya människor som kom till mötesområdet. Det enda som vi inte hade räknat med var hur mycket arbete bubblan krävde. Det var i vissa stunder en lång kö av människor som ville gå in i bubblan. Men då gjorde  vi så att några volontärer stod vid ingången för att släppa mänskor in och ut från bubblan, vilket gjorde då att vår bubbla fungerade bra.

Dag 2

Jag med min själv designade affisch för vårt mötesområde.

Dag två kunde vi ta det lugnt med Baltzar då vi visste att våra volontärer var kapabla att arbeta självständigt. Våra volontärledare var jätte smarta så vi lät dem hantera arbetet för det mesta. Så äntligen fick man själv också njuta av Slush. Jag kollade på ett intressant tal och på pitching competitionen tillsammans med de andra. Då och då gick jag till mötesområdet för att kolla läget. Våra volontärer var så söta, en hämtade till oss Fazers blå choklad och en gav mig och Baltzar ett kort där hon hade skrivit att hon gillade oss väldigt mycket och att hon ska komma nån dag och hälsa på oss i Finland.

Jag hoppas att de som bokade möten under Slush fick verkligen nya meningsfulla kontakter som de kan ha nytta av även efter Slush. Fastän jag själv inte deltog i mötena, så fick jag själv också lära känna en massa nya människor, och jag tycker att det är något som Slush verkligen handlar om. Att få lära känna nya verkligen intressanta människor från runtom i världen från olika industrier och lära något nytt från dem.

Detta har varit en lärorik upplevelse och jag är så glad att jag har fått vara med i Slush Shanghai teamet och ordna ett så fantastiskt lyckat evenemang.

Turku people plus Dinis som blev vår femte medlem.

// Ina