Min Slushupplevelse – Baltzar

I nästan 5 veckor har jag arbetat med matchmakingen under Slush tillsammans med Josephina. Vi har planerat vägen ändå från online matchmaking till offline meetings, och allt runtomkring. Vägen fram till Slush Shanghai 2018 har varit lång och arbetsam men samtidigt väldigt givande. Inom matchmakingen har vi i princip haft fria händer, så länge som slutresultatet blir bra. För att säkerställa att matchmakingen skulle bli lyckad har vi haft kontakt med Lauri Virkkunen som arbetade med matchmakingen under Slush förra året. Vi har också fått stöd av Shan Shan Yu, Head of Startup Operations, och Chen Wang, CEO of Slush China.

Slush Shanghai 2018 – Kinas största internationella startupevenemang – är ingenting som går att förbereda sig inför och även om jag har dedikerat 5 veckors ihärdigt arbete så tar to-do listan aldrig slut. Varje dag närmare evenemanget blev listan på saker vi borde göra bara längre och längre och det var svårt att förstå hur vi skulle lyckas. Men trots att dygnets timmar inte alltid räckte blev slutresultatet imponerande!

Vad gjorde jag under Slush?

Mina arbetsuppgifter och ansvarsområden under Slush Shanghai var relativt enkla, till synes åtminstone. Jag var ansvarig för matchmakingen under Slush där investerare och startups skulle kunna mötas och skapa meningsfulla och långvariga kontakter. Därtill så hade vi runt 20 stycken volontärer och två volontärledare som vi hade i uppgift att leda under evenemanget.

Josephina och jag med nästan alla våra matchmakingvolontärer.

Pre-Slush

Torsdagen före Slush for jag till Shanghai Automobile Exhibition Center (SAEC) i Anting, Shanghai, där Slush Shanghai 2018 äger rum. Platsen, som är en industristad, ligger långt ifrån centrum så det tar åtminstone en timme från vår lägenhet i Shanghai att åka dit. Vi anlände runt 11 tiden och började sätta i ordning matchmakingområdet. Planen var att ha själva mötena i en stor plastbubbla som Professor Su från Tongji University i Shanghai hade designat och byggt tillsammans med sina elever. Inne i plastbubblan var luften väldigt dålig och plastlukten stack i näsan. Av den orsaken bestämde vi att hålla mötena utanför bubblan och använda själva bubblan som en konstutställning istället.

Slush Dag 1

Den första dagen av Slush skulle vi alla vara på plats klockan 7 på morgonen på SAEC, så det blev en tidig uppstigning för att hinna äta den eftertraktade hotellfrukosten. Vi träffade våra volontärer vid 8-tiden och dörrarna till Slush öppnade 8:30. Våra volontärer arbetade i två olika team med varsin teamleader. Investerare och startups har hittat och bokat möten med varandra via Brella i förväg, men vårt mål var också att försöka få besökare att registrera sig och använda Brella på plats.

Via Brella kan besökare boka 20 minuters möten och de blir automatiskt tilldelade ett mötesbord vid vår bubbla. Totalt hade vi 30 bord varav 4 var reserverade för våra partners PwC och WEPLUS. Varje volontär hade sedan ansvaret för ett par bord och såg till att de som skulle ha möte hittade till rätt bord, och att ingen utomstående satt vid bordet. Under första dagen hade vi många möten och vår nyttjandekapacitet låg på runt 60 procent. Således hade vi också lediga bord ifall 20 minuter inte räckte för ett möte och vi kunde även erbjuda impromptumöten. Dagen var riktigt lyckad och besökarna var nöjda med vår matchmaking, även om själva bubblan var i blickfånget av de flesta besökarna.

Så här såg vår bubbla ut, kön till konstutställningen innuti var ibland längre än till vår matchmaking.

Slush Dag 2

Andra dagen var lik den första, men besökarantalet var mycket lägre. Det gjorde att vi inte hade lika många möten bokade under lördagen och vi hade även färre impromptumöten. Vår nyttjandekapacitet låg på lördagen kring 30 procent. Största orsaken berodde på att SAEC ligger så långt utanför centrum plus att det var dåligt väder.

Till och med ordningsvakten hann testa våra mötesbord!

På lördagseftermiddagen började alla bli trötta och flera besökare passade på att ta en tupplur på våra sköna bänkar. Så gjorde även vår ordningsvakt som håll koll på oss vid matchmakingen.

Under helgen hade vi totalt 474 bokade möten och 745 användare av vår matchmakingplattform Brella. Slush var ett väldigt lyckat evenemang med intressanta talare, paneler, workshops och startups. Förhoppningsvis bidrog vi  till att sprida ordet om Slush Shanghais tema Create the New Acceptance och visa världen vad blockchain, Internet of Vehicles, Internet of Things och HealthTech har att erbjuda i nära framtiden.

//Baltzar