En typisk arbetsdag på kontoret

Om det finns någon som undrar (som till exempel vi för ca 3 veckor sedan) “Vad är det man riktigt gör på Slush?”, så ska ni fortsätta läsa.

Under det första mötet, den första dagen på kontoret, fick vi alla välja vilket team vi ville jobba för. Det råkade sig att teamens behov mötte alla fyras preferenser, så tilldelningen blev följande:

Baltzar: Partnerships
Ann-Christine: Speakers och program
Ina: Marketing
Kristoffer: Startups och investors

På grund av fluktuation i behov av arbetskraft, rustade startupteamet sig snabbt upp med några till medlemmar (Se: Baltzar och Ina), för att kunna kämpa med den tyngande arbetsbördan.

Åbodelegationen på väg till kontoret

 

Kristoffer:
Den första veckan var lite som högstadiet: Att försöka hitta sig själv och sin plats, vad man ska göra och varför. Men efter några veckor på Slush börjar det redan vara lättare att beskriva sina arbetsuppgifter. Under den första veckan kunde jag bara säga på följande sätt om jag skulle ha blivit befrågad hurdana arbetsuppgifter jag har i startupteamet: “Arbetsuppgifter?”, “Jag är i startup teamet”.

Som arbetsuppgifter har jag haft allt från att producera och översätta material för marknadsföringen, hantera startup-ansökningar för pitchtävlingen och ställa upp olika listor och tabeller för att hålla koll på vad som överhuvudtaget händer och ska göras. Eftersom arbetet är väldigt dynamiskt och arbetsuppgifterna är små, många och kan plötsligt uppkomma, är det en aning svårt att jobba organiserat, medan kommunikation mellan kollegor is a must.

Ina:
Min första vecka i Slush fick jag välja att arbeta med i marknadsföringsteamet för att jag ville lära mig mer om evenemangsmarknadsföring. Jag lärde mig att uppdatera Slush hemsidan, och fick ansvara för sociala medier. Jag fick även delta med i ett intressant affärsmöte på W Hotel Shanghai tillsammans med min teamleader, där Slush ordnar en VIP-middag för våra VIP-gäster.

Den andra veckan bytte jag till Startup teamet där jag har haft som uppgift att sköta om vår matchmaking app Brella. Fastän jag bytt team har jag fått sköta om marknadsföringsuppgifter, vilket passar mig utmärkt. Vi har tillsammans med Baltzar arbetat med att producera diverse marknadsföringsmaterial för appen Brella så att startups och investerare skulle registrera sig. Vi har även funderat på olika sätt hur networkingen skulle fungera offline på själva evenemanget, så jag har egentligen fortsättningsvis fått lära mig om evenemangsmarknadsföring fastän jag har hoppat till Startup teamet.

Måndagsmöte: Teamets uppmuntrande rop: “ 加油, 加油, 加油!” (jiā yóu) (= “mera olja”, på kinesiska)

Baltzar:
Den första veckan i Slush arbetade jag i Partnership teamet tillsammans med teamleader Rinchy. Mina arbetsuppgifter bestod av att förbereda information inför möten med bland annat Finnair, finska skatteverket och Helsingfors Stad. Jag tog reda på om Slush hade samarbetat med dessa företag tidigare och hur det samarbetet såg ut, hur Slush och företaget i fråga kan dra nytta av varandra och vad Slush kan erbjuda dessa företag. Under min första vecka deltog jag även i ett partnership möte med Finnair, där Rinchy och jag diskuterade ett eventuellt samarbete med Finnairs General Manager Greater China, Robert Öhrnberg.

Min karriär i Partnership teamet fick dock en vändning. Under första veckan visade det sig att teamet inte har tillräckligt med uppgifter som kan göras på engelska för att kunna sysselsätta mig på heltid, eftersom majoriteten av våra partners är kinesiska. Jag är fortfarande delaktig i partnership teamet men mitt dagliga arbete sker från och med andra veckan i startup teamet.

Som ni redan vet arbetar jag tillsammans med Ina med matchmaking på Slush. Vi har båda som ansvar att det fungerar på ett bra sätt och att besökarna skapar meningsfulla kontakter. Utöver matchmakingen arbetar jag med flera olika mindre uppgifter, beroende på vad vårt teams behov är. Under andra veckan arbetade jag dock nästan uteslutande med Brella eftersom det är en jätteviktig del av Slush. Under evenemanget kommer det att finnas ett dedikerat område med mötesplatser för matchmakingen. Vi kommer att ha 20 volontärer som arbetar på plats och hjälper personer att hitta till matchmakingen.

Ann-Christine:
Jag är med i Speaker och Program teamet som kan anses vara en av de viktigaste teamen på Slush i och med att vi ansvarar över att hitta bra speakers till själva evenemanget.  Att ha flera välkända top-speakers på Slush är essentiellt för att effektivt kunna marknadsföra evenemanget – det är ju inte så många som vill delta i ett evenemang som har speakers som ingen har hört om. Därutöver har speaker teamets arbete också en inverkan på exempelvis antalet sponsorer som eventet får – välkända speakers lockar ju fler människor till eventet vilket leder till att flera företag vill vara synliga på eventet, sponsorera osv.

Jag har haft en massa olika arbetsuppgifter under mina cirka två veckor i Speaker och Program teamet. Jag har exempelvis sammanställt ett detaljerat minutschema där det framkommer när alla speakers ska tala och när alla workshoppar ska hållas (detta schema får jag även konstant uppdatera), jag har kontaktat speakers via email och WeChat, jag har skapat olika formulär och listor för att samla in speakers information både på engelska och på kinesiska (lyckligtvis har min kollega Olivia hjälpt mig med den kinesiska delen), jag har varit med och bestämma vilka ämnen speakers ska tala om och jag har gjort speaker posters med QR- koder för att hjälpa med marknadsföringen av evenemanget.

Att arbeta i Speaker och Program teamet har varit lärorikt och hektiskt. Det är inte så många dagar kvar till själva evenemanget vilket gör att vi har händerna fulla med olika uppgifter. Vi har inte ännu fått bekräftat alla speakers för evenemanget så för tillfället är det en av de viktigaste prioriteterna vi har.

Vi hörs snart igen!

Kristoffer, Baltzar, Josephina och Ann-Christine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *