Konkreta exempel på det som vi har gjort!

Hej!

Vi har jobbat väldigt flitigt under cirka 4 veckor. Denna vecka är det redan dags för själva Slush-evenemanget vilket syns bland annat i arbetstakten.

För mig (Ann-Christine) har de senaste två veckorna varit packade med att göra olika posters till Speakers. Nedan ser ni några exempel på de posters jag har skapat. Några kanske märker att templaten har ändrats på vägen – detta på grund av att ny information dyker upp hela tiden och då måste vi anpassa till det och göra ändringar ständigt.

Speciellt nöjd är jag med den sista poster om Elton Huang. Jag hamnade göra hälften av bakgrunden själv med en kinesisk version av Photoshop vilket var en verklig utmaning! Man kunde således nästan säga att jag nu har basic kunskap i kinesiska.  Utöver dessa speaker posters har jag gjort massor med posters till olika communities och co-working spaces. Denna vecka blev arbetsbördan dock lite mindre i och med att Baltzar och några andra kom med till poster factoryn! Att jag har bl.a. lärt mig att bättre använda PowerPoint och Photoshop har nog varit väldigt fint!

Jag (Ina) har jobbat tillsammans med Baltzar för att aktivt marknadsföra vår matchmaking app Brella. Detta har speciellt varit en lärorik upplevelse då vi har lärt oss att marknadsföra via olika marknadsföringskanaler. Vi har exempelvis skapat en powerpoint presentation som vi har kunna distribuera sedan vidare för att ge en kort introduktion till Brella. Vi har skrivit och designat själv tre olika nyhetsbrev för Brella, en för de som köpt en biljett  för startups, en för investerare och en för de som köpt antingen executive pass eller conference pass. Vi har lärt oss använda programmet Mailchimp där man kan skicka massvis med mejl. Först tänkte vi använda vår Gmail men de va rookie mistake så tack och lov fick vi hjälp från vårt marknadsföringsteam.

Jag har även fått nu ett nytt uppdrag, nämligen skapat en LinkedIn profil för Slush Shanghai. Detta är ett av våra försök att boosta biljettförsäljningen. Jag skall uppdatera material på profilen, samt mitt mål är att ta kontakt med minst 500 personer, och skicka dem meddelande om Slush och distribuera en rabattkod så de får gratis biljetter. Först lät det som en enkel uppgift, men efter två dagar har jag fattat att det verkligen inte är det om man inte är proffs på LinkedIn. (PS. Ni kan hitta profilen här https://www.linkedin.com/in/slush-shanghai-296b3b16b/ ). Förutom LinkedIn profilen har vi försökt aktivt marknadsföra på andra kanaler som WeChat (Kinas mer mångsidigare version av Whatsapp), Twitter, LinkedIn, Facebook etc..

Jag (Baltzar) arbetar största delen av tiden med Brella och ser till att systemet fungerar och är användarvänligt. Tillsammans med Ina försöker vi få så många som möjligt att använda matchmakingen. Mer konkret så är jag i kontakt med investerare och startups och ger dem information om Brella och hjälper dem att skapa användarkonton. Ina och jag har ansvaret över matchmakingen på Slush Shanghai 2018, så vi funderar dagligen på olika frågor gällande praktiska arrangemang under evenemanget. Utöver matchmaking så hjälper jag till med evenemangets affischer. Jag gör uteslutande affischer på Slush community partners, vilka samarbeta med och hjälper till att marknadsföra Slush.

Jag (Kristoffer) jobbade förra veckan mycket med att sammanställa/kolla businessplaner, som startupföretagen som ansökt till pitchtävlingen skickat in. Detta var nödvändigt för att kunna avgöra vilka 80 stycken företag som skulle få delta i pitchtävlingen, från de hundratals ansökningarna som kommit in. Det blev en snabbkurs i blockchain, health-tech, internet of things och internet vehicles, vilket var synnerligen lärorikt – att få se några av de nyaste och mest intressanta innovationerna inom teknologi-industrin är något som jag fann intressant. Men arbetsamt var det nog.

Denna vecka blev jag också (liksom Ann-Christine) indragen i Slush:s lilla “poster factory”, där materialet för partners och andra inbjudna deltagare skapas. Mycket att klippa och klistra. Här är några Keynote-avkommor:

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *