“Vi behöver få in mer kreativitet, inspiration och nytänkande innovationer i vården”

Lisbeth Fagerström, Peter Guss och Anki Vestlund sitter vid ett bord

Åbo Akademis rektor i Vasa Lisbeth Fagerström, servicehemmet Fylgias enhetschef Peter Guss och sjukskötare Anki Vestlund träffas för att diskutera hur branschen i framtiden ska locka arbetskraft. Hur svarar universitetens utbud mot det som man dagligen upplever inom vårdsektorn?

– När arbetskraftsbristen inom vården blir allt mer utbredd måste vi som arbetsgivare bli bättre på att ta hand om personalen. Hur vi behandlar sommarvikarier, studeranden och medarbetare har alltid varit viktigt, men nu behöver vi tänka till en extra gång, säger Peter Guss, föreståndare på servicehemmet Fylgia i Vasa.

Guss påpekar att vårdsektorn fortfarande har den hierarkiska strukturen väldigt djupt inrotad. Här får han medhåll av Lisbeth Fagerström, professor i vårdvetenskap.

– Det här leder förstås till försämrat teamarbete och mindre respekt på arbetsplatserna. Jag tror att branschen har mycket jobb att göra när det gäller att närma sig varandra. Vi har olika arbetsuppgifter – den ena är inte bättre eller sämre än den andra. Här borde vi ta modell i praktiken av övriga nordiska länder som lyckats ta ner sin hierarki inom vårdsektorn, säger Fagerström.

Peter Guss tror att mycket handlar om att skapa en god vårdkultur och en bra arbetsmiljö där folk kan växa. Fylgia har inte problem med att få personal, tvärtom. Här har man istället en konstant efterfrågan efter praktikplatser och också arbetsplatser. Och på Fylgia jobbar man hårt och strategiskt för att kunna behålla det så.

– Fylgiakulturen som vi har skapat här handlar sist och slutligen om väldigt enkla saker. Man hälsar på alla och man visar respekt. Vi har hittat ett sätt att ta hand om varandra, både oss själva, anhöriga och de som bor hos oss, berättar ansvarig sjukskötare Anki Vestlund

– En vårdkultur är ett sätt att fungera – och den skolas alla in i. De som jobbar här föregår med gott exempel och tillsammans ser vi till att ingen avviker från det goda vi skapat. Vårdkulturen är det som håller oss på vägen, säger Guss.

Alla tre ser väldigt ljust på framtidens social- och hälsovårdssektor.

– Vården kan aldrig ge bort empatin – den är ett av våra viktigaste arbetsredskap, men jag tror att vi har massor att ge när det kommer till digital utveckling, innovationer och kreativitet. Jag skulle gärna efterlysa mer nytänkande idéer i vården, att man vågar föreslå, utveckla och testa, säger Fagerström.

– Ja, vi ska inte vara rädda att testa nya grepp. Själv ser jag inte varför vi inte skulle kunna testa en robot som städar här på våningen, eller som yogar eller sjunger med oss om dagarna. Vården behöver människohänder och hjärta, men vi ska inte vara rädda för att ta in nya teknologiska hjälpmedel, säger Guss.

För att locka nya vårdtalanger in i branschen tror alla att branschen behöver ruskas om.

– Mycket av diskussionen i vården kretsar kring resurser och att få pengarna att räcka. Man måste vara en stark ledare för att inte fastna i bara det. Men vi försöker frikostigt uppmuntra personalen att studera och erbjuda studieledigt för att stärka sin kompetens. För många är det en nytändning att lära sig mer och träffa likasinnade, samtidigt som vi får in ny kunskap i arbetsgemenskapen, säger Guss.

– Jag skulle gärna se fler professionella eldsjälar som skulle lyfta branschen och fungera som en stark förebild för alla nya som kommer in. Att de har någon att se upp till och inspireras av. Samtidigt tror jag också att vi kunde nätverka och diskutera mer över gränserna, både över områden och enheter. Jag tror vi kunde dela med oss mer av erfarenheter och kunskap.

Hur gör vi Finland till en föregångare inom social- och hälsovård?

Åbo Akademi främjar kontinuerligt lärande och erbjuder kompetensutveckling för personal inom social- och hälsovårdssektorn. Kom med och utveckla din kompetens för att svara mot nya krav på nya serviceformer och arbetssätt, kvalitetsledning inom äldrevård och –omsorg, digitalisering, flerspråkighet och andra samhälleliga förändringar.

Åbo Akademi arrangerar kompetenshöjande kurshelheter inom välfärdsteknologi, kvalitetsledning och språket som ett centralt verktyg i vård- och omsorgsarbete. Kurserna ordnas i Vasa 2019–2020.

Här kan du läsa mera.