Seminariet kring Läslust närmar sig!

Fredagen den 12 april kl. 13.00 – 14.45 arrangerar projekt DiDiDi ett seminarium där projektkoordinator Katarina Rejman berättar om det nya nationella projektet Läslust – Lukuinto. Vi får också lyssna till lektor Katrina Åkerholm som delger oss erfarenheter kring planeringen av litteraturprojektet Ankomsten vid Vasa övningsskola, samt pedagogie studerande Jessica Björkskog som pratar kring temat för sin avhandling Elevers litterära analyser på blogg inom projektet PPP/Underfors. Här ser du hela programmet: DiDiDi Läslust seminarium 12.4.2013

Den som önskar delta via nätet går in via länken: https://connect.vasa.abo.fi/dididi

Om du vill delta men missade anmälan- kontakta kicki.haggblom@abo .fi!

Välkomna till Academill, Strandgatan 2 och rum D405!

E-böckernas utveckling mot digitala böcker

Medietanken 2013 är genomförd med bravur. Programmet var omfattande och deltagarantalet låg kring 100 personer. Vi fick bland annat ta del av ett av de pekplatterelaterade delprojekten inom DiDiDi. Lena Sågfors från Vasa stadsbibliotek och Camilla Forsberg som är lärare vid Gerby skola har samarbetat kring pekplattor och läsning i modersmålsundervisningen. 23 elever hade under projektets gång läst 250 böcker, varav ungefär 50 var e-böcker, vilket låter som ett strålande resultat i mina öron. Det som ökade intresset hos eleverna var bland annat besök i stadsbiblioteket med tillhörande bokprat, digitala uppgifter relaterade till böckernas innehåll och samtal med författaren. Detta lät som ett välkommet initiativ när läslusten överlag verkar tryta hos barn och ungdomar.

Det som dock jag lade på minnet var kommentarerna kring e-böcker. Eleverna föredrog oftast att läsa tryckta böcker framom e-böcker när de insåg att e-böckerna inte hade några speciella egenskaper. Dessutom uppfattades pekplattan som tung att hålla i handen jämfört med böckerna. Förlagen var också representerade under Medietanken och således tycker jag denna iakttagelse från delprojektet var intressant med tanke på samarbetet mellan skolor och förlag. Vill vi skapa intressanta och tankeväckande e-läromedel borde vi lyssna på eleverna i Gerby skola.

En ny värld har öppnat sig i och med digitaliseringen av böcker och det finns oändligt med möjligheter att arbeta kring en bok eller ett tema. Problemet är att vi tänker i gamla banor. E-böcker är samma som tryckta böcker, enda skillnaden är att du kan bära med dig många böcker i pekplattan eller andra mojänger, vilket självklart är trevligt för bokslukaren. MEN det är inte tillräckligt för att motivera alla unga att läsa. Pekplattor i klassen kan vara spännande en kort tid, men liksom Gerby eleverna så inser de flesta att e-böckerna egentligen innebär väldigt lite nytänkande. Om e-böckerna däremot utvecklas till digitala böcker med interaktiva funktioner där eleverna kan fortsätta upptäcka den litterära världen på olika sätt, så då har också de digitala möjligheterna utnyttjats.

Harry Potter brukar nämnas som ett exempel där böckerna framgångsrikt lever vidare på nätet via spel och olika interaktiva övningar. Delprojektet Underfors inom DiDiDi utgick från samma tanke att aktivera och inkludera eleverna via olika slags media. Det är här som jag tror vi behöver börja när vi skapar läromedel och böcker för våra barn och ungdomar. Böckernas funktion är fortsättningsvis att ge fantasin utrymme och väcka tankar hos läsaren, men för att stärka lärandet behöver eleverna få möjlighet att pröva det de läst mot olika slags engagerande material. Tillsammans med lärare, bibliotek, författare och andra centrala personer kan det bli en verklig upptäcktsfärd som eleverna bär med sig och delar med sig länge efter att den sista sidan lästs.

Charlotta Hilli är doktorand inom DiDiDi

Workshopen i Digital berättelse Medietanken 2013

Vår workshop i Digital berättelse genomförs under ett pass istället för två. På den tiden får ni göra följande:

Digitala berättelser 13.45-15.15

Kom med och testa på hur du kan göra en film med dina egna och skolans enkla digitala hjälpmedel. Ingrid Svanfeldt är till yrket tv-journalist och säljer bl.a aktualitetsprogram för FST5. Video i klassen-kurshelheten är Ingrid Svanfeldts idé. På denhär korta workshopen får du veta vad Video i klassen är, var du hittar bra hjälpmedel och info på Internet och du får också pröva på att göra en enkel digital historie alldeles själv med hjälp av dessa hjälpmedel. Vi jobbar med nätverktyg och de verktyg ni och jag har med, så ta en egen laptop och en digital kamera med dig. Vi kollar också in din smarttelefon, i fall vi kan utnyttja den.

Kom ihåg att den som anmäler sig också kan delta i ytterligare en workshop!

Anmäl er här:

https://survey.abo.fi/lomakkeet/3718/lomake.html

Workshoparnas innehåll

Här ser ni nu den slutliga versionen för workshoparna under Medietanken 2013:

Medietanken_2013_program250313FB

Notera att man till vissa workshopar bör ta med viss egen teknisk utrustning!

OBS! Vill man läsa mer om eTwinning som deltar både i utställningen och som workshopdragare kan man gå in via länken http://www.edu.fi/etwinning/skolsamarbete/vanliga_fragor (länken i programmet är felaktig)

 

 

Seminarium och Webbinarium kring projektet Läslust 12.4.2013 kl. 13.00 – 14.45

Fredagen den 12 april kl. 13.00 – 14.45 arrangerar projekt DiDiDi ett seminarium där projektkoordinator Katarina Rejman berättar om det nya nationella projektet Läslust – Lukuinto. Vi får också lyssna till lektor Katrina Åkerholm som delger oss erfarenheter kring planeringen av litteraturprojektet Ankomsten vid Vasa övningsskola, samt pedagogie studerande Jessica Björkskog som pratar kring temat för sin avhandling Elevers litterära analyser på blogg inom projektet PPP/Underfors. Här ser du hela programmet: DiDiDi Läslust seminarium 12.4.2013

OBS: Anmälan sker via länken www.cll.fi/anmalan

Den som önskar delta via nätet går in via länken: https://connect.vasa.abo.fi/dididi

Välkomna till Academill, Strandgatan 2 och rum D405!

 

Ännu möjligt att anmäla sig till Medietanken 2013

Anmäldningstiden för Medietanken 2013 gick ut torsdagen den 14 mars, men eftersom vi har utrymme för fler deltagare flyttar  vi fram deadline! Ännu denna vecka är det alltså möjligt att anmäla sig. Programmet har åter växt, idag bekräftades att också Vetamix drar en workshop. Här får ni den allra senaste versionen: varsågod!

Medietanken_2013_program180313FB

 

Ja sama suomeksi – och samma på finska

Det ämnesdidaktiska symposiet vid Åbo universitet kändes som en nationell spegelbild av NERA och det är uppenbart att finländsk forskning är inne på samma spår som våra nordiska grannar.

Inledningsvis talade doktor Tomi Jaakkola om vikten av interaktivitet och IKT inom naturvetenskaplig undervisning. PISA undersökningarna ger finländska naturvetenskapliga lärare och elever all orsak att vara stolta, men ändå brukar följande aspekter lyftas fram: Elever är inte intresserade av naturvetenskapliga ämnen och de efterlyser mera varierande metoder. Vid nationella och internationella studier har olika undervisningsmetoder prövats och där har IKT-inspirerad undervisning jämförts med läroboksstudier och lärarcentrerad undervisning. Jaakkola presenterade flera enkla webbprogram som fungerat i undervisningen bland annat här kan fysiklärare hitta hjälpmedel för sin undervisning.  Ur lärandets synvinkel lär sig alltid elever minst lika bra med hjälp av IKT-verktyg, men lärandet ökar avsevärt när lärare kör så kallad ”blended learning”. Lärarens centrala roll oavsett metoder är självklar, men den kanske tål att understrykas än en gång.

Ett intressant inlägg som Jaakkola gjorde var att de flesta skolor fortfarande har datasalar, vilka inte stöder IKT-pedagogiken. Datorerna borde finnas i klassrummen, så att lärare kan integrera IKT på ett naturligt sätt i sin undervisning. Jag tror de flesta lärare håller med om det här. Min egen erfarenhet har varit att jag under de flesta lektioner haft behov av datorer under kortare pass, men utfärden till datasalen har varit onödigt tidskrävande.

Så länge som läroplanerna ser ut som de gör och strukturerna i skolorna utgår ifrån enskilda ämnen med kraftig betoning på ämnesinnehåll och inte ämnesintegrerad undervisning så är det svårt att förvänta sig en massiv satsning på ”blended learning” eller IKT-pedagogik eftersom speciellt IKT-pedagogik definitivt fungerar bäst när många ämnen samarbetar sinsemellan. Det realistiska skulle vara att börja med att placera datorer i klassrummen för att stöda elever och lärare. Ett steg framåt för IKT-pedagogiken och interaktiviteten.

Charlotta Hilli är doktorand inom DiDiDi

Åbo universitet och AD nästa för DiDiDi!

På fredag besöker DiDiDi:s representanter det ämnesdidaktiska symposiet vid Åbo universitet och då blir det både Arabisk vår i digitalt format och Talking Tools, men under olika sessioner denna gång. Man kan tycka att vi knappt hunnit hem från Island, men det är viktigt för oss att presentera projektet nationellt. Mycket av det som sker inom DiDiDi är ämnesdidaktiskt relaterat och därför AD en bra början, senare i vår blir den ämnesdidaktiska konferensen i Trondheim aktuell.

DiDiDi söker hela tiden nya samarbetsformer och -partners så det blir spännande att höra vad AD har att erbjuda oss och vad de tycker om det vi har att berätta. Återkommer med rapport från Åbo snart.

Charlotta Hilli är doktorand inom DiDiDi

På rätt väg med Talking Tools

När NERA nu är över så börjar intrycken sjunka in. En allmän pedagogisk konferens innebär ett brett utbud och en fingervisning om vart forskningen är på väg inom olika områden. Vi var många DiDiDi-representanter på plats och det innebar att vi hann besöka många sessioner. Det vi kan konstatera är att DiDiDi är på rätt väg. Vi håller oss till det pedagogiska mervärdet när det gäller de digitala resurserna. Vi vill både forska i det som sker i klassrummen och kring lärandet, samtidigt som vi är redo att utveckla nya metoder och teknik för att tillgodose behoven som lärare och elever har.

Talking Tools är vårt stolta flaggskepp och vi var de enda som lyfte fram telefonerna och upcodes under NERA. IKT sessionerna tydde på att forskningen har fokus ställt på pekplattor. Självklart har pekplattorna en viktig roll inom DiDiDi, men under NERA var vi glada över att kunna plocka fram telefonerna och visa på deras pedagogiska funktion i slöjdsalarna.

Tyvärr kan inte telefonerna hjälpa oss att navigera in i framtiden, men efter NERA så säger våra kartor att vi håller rätt kurs. Nu tar vi sikte på nya stränder och lämnar vackra Island bakom oss för denna gång. Takk og bless!

 

Charlotta Hilli är doktorand inom DiDiDi

 

Inlägget är baserat på kommentarer från övriga DiDiDi:are som deltog i NERA: Mia Porko-Hudd, Elisabet Backlund-Kärjenmäki, Mårten Björkgren och Marléne Johansson