Det första jubileumsblogginlägget: John Vikströms minnen från 60-talet

Några minnen från TF:s 60-tal

John Vikström

Jag jobbade vid TF åren 1962-70. I början hade jag två ettåriga statliga forskartjänster. Mellan dem var jag ibland en kvart, ibland en halv assistent. År 1966 blev jag lektor i systematisk teologi och sedan bitr. professor i etik och religionsfilosofi.

Lektoratet sökte jag tillsammans med min goda vän och blivande kollega som ärkebiskop i Finland. Som ortodox ärkebiskop hette han Johannes. Rinne hette han då. Jag fick lektoratet, och förlusten klarade han fint. Han gick ut på stan och köpte sig en ny hatt, och med det var saken klar. Så berättar han i sina memoarer. Några veckor senare konverterade han.

Vid fakultetens 40-årsjubileum 1964 var jag hantlangare åt dåvarande dekanus professor Helge Nyman. Det mesta gällande arrangemangen fick jag lov att göra på egen hand. Det var bl.a. gästföreläsningar och fest på slottet. Två minnen kommer jag speciellt ihåg.

När jag efteråt skulle ordna ersättning åt sångaren Viking Smeds från Borgå, var jubileumskassan tom. Finns inte, sa dekanus. Viking har väl inte fått arvodet ännu heller.

Inför kvällsfesten på slottet skulle jag raka mig extra bra. Jag skar mig riktigt ordentligt, så min bordsdam ÅU-journalisten Meta Torvalds hade en rakbladsskuren och blödande kavaljer vid sin sida.

Författaren t.v. i Teologiska fakultetens 70-årsjubileum 1994.

Författaren (t.v.) med Bertel Söderholm och Bill Widén i teologiska fakultetens 70-årsjubileum 2.-3.10.1994.

60-talet var som bekant studentrevolternas tid. Deras största revolt på TF bestod i en sådan volt att de plötsligt stod ovanför oss lärare. De började ge oss vitsord. Minns hur spännande det var att vänta på sitt betyg.

Hösten 1970 fick jag två utnämningar, först till biträdande professor vid Åbo Akademi och någon vecka senare till biskop i Borgå stift. Vid middagen efter vigningen i Borgå talade också akademiens dåvarande rektor K-G Fogel. Det mesta och bästa jag minns av det talet var hans triumferande kommentar till utnämningarna: Vi hann före! Vi vann!

Många år efteråt fick jag höra att några studenter hade inför biskopsvalet varit ute i stiftet och hållit valtal för mig. När flyttningsbilen skulle lastas inför avfärden till Borgå i början av december, kom några studenter spontant och ville hjälpa till.

En härlig avslutning på en härlig tid tillsammans med fakultetens studenter!