Sotilaallisen turvallisuuden poliittiset kysymykset (Political Questions of Military Security) (Wednesday)

Sotilaallinen turvallisuus on laaja teema, jonka puitteissa on Suomessa viime vuosina uudistettu sotilaalliseen puolustukseen liittyvää lainsäädäntöä, kehitetty vapaaehtoisen maanpuolustuksen roolia suhteessa puolustusvoimiin, käsitelty sukupuolirooleja muun muassa asevelvollisuudessa ja aloitettu asevelvollisuutta käsittelevä laaja-alainen komiteatyöskentely. Julkisuudessa on keskusteltu Itämeren alueen muuttuvasta turvallisuustilanteesta, tulevista suurista puolustusmateriaalihankinnoista, kansainväliseen turvallisuusyhteistyöhön osallistumisesta ja yleisen asevelvollisuuden uudistustarpeista.

Sotilaallisen turvallisuuden ratkaisut, käsitykset ja näkökulmat ovat monin tavoin sidoksissa yhteiskunnan ja poliittisen päätöksenteon kehityskulkuihin. Työryhmässä tarkastellaan sotilaallista turvallisuutta sekä siihen liittyvää kokonaisturvallisuutta monitahoisina poliittisena ilmiönä osana ulko-, turvallisuus- tai puolustuspolitiikkaa. Kiinnostuksen kohteena ovat erityisesti politiikassa käydyt debatit lainsäädännöllisten uudistusten, erilaisten käsitteiden, vaihtoehtoisten poliittisten esitysten merkityssisällöistä sekä sosiaalisten suhteiden liittyminen sotilaalliseen turvallisuuteen. Myös sotilaallisen turvallisuuden poliittisen luonteen analyysitapoja koskevat uudet näkökulmat ovat tervetulleita. Työryhmän kannalta sopivia tieteenaloja ovat esimerkiksi politiikan tutkimus, historia, sosiologia, kansainväliset suhteet ja rauhan- ja konfliktintutkimus. Paperit voivat käsitellä niin Suomea kuin Suomeen liittyvien lähialueiden tilanteita 1900-luvun ja 2000-luvun konteksteissa.

Työryhmän kielet: suomi, englanti

Perspectives, conceptions and solutions of military security are tied to processes of social and political decision-making in a myriad of ways. In this workshop, we are interested in both military and comprehensive security as multidimensional political phenomena with particular focus on Finland and neighboring areas. Presentations are welcome in both Finnish and English.

Puheenjohtajat:

Teemu Häkkinen (teemu.r.p.hakkinen@jyu.fi), Jyväskylän yliopisto

Miina Kaarkoski (Miina.Kaarkoski@mil.fi), Maanpuolustuskorkeakoulu

Linda Hart (Linda.Hart@mil.fi), Maanpuolustuskorkeakoulu

Papers

Clausewitz asevoiman käytön syvämerkitysten lähtökohtana
Antti Pihlajamaa (Antti.Pihlajamaa@mil.fi)

Insights into Patriotisms, Public Opinion and National Defense in Central, Eastern and Northern Europe
Linda Hart, Miina Kaarkoski ja Teemu Tallberg (Teemu.Tallberg@mil.fi)

Fostering a Defense-Minded Elite: Threat politics and hues of patriotism in “National Defense Courses” in Finland 1967–2018
Linda Hart

Puheen ja vuorovaikutuksen tutkimus monikansallisessa YK:n sotilastarkkailijakoulutuksessa