Ratkaisukeskeinen suhtautumistapa

Teksti: Camilla Pitkänen, Yrkeshögskolan Novia

Steve de Shazer ja Insoo Kim Berg kehittivät 1980-luvulla ratkaisukeskeisen keskustelumenetelmän. Se oli alun perin tarkoitettu terapiamenetelmäksi psykoterapeuteille yksittäisten asiakkaiden hoitoon. Ratkaisukeskeisen suhtautumistavan juuret ovat systeemiteoriassa. Lyhyesti ilmaistuna menetelmällä pyritään yhdessä löytämään voimavarat jonkin ongelman ratkaisemiseksi pelkkään ongelmaan keskittymisen sijaan. Perusperiaatteena on, että jokaisella ihmisellä on kyky omistaa oma ratkaisunsa. Vahvuuksien ja voimavarojen käsitteistä lähtevä ajattelu auttaa löytämään ratkaisuja ongelmiin.

Nykyään menetelmää käytetään yhä useammin organisaatioissa ja kouluissa menetelmänä muutostyölle. Ratkaisukeskeinen suhtautumistapa on myös ajattelutapa, jonka avulla voimme ongelmien vatvomisen sijaan pohtia, mitä oikeastaan haluamme:

  1. Kun tiedät, mikä toimii, käytä samaa menetelmää enemmän. Tässä säännössä on kyse siitä, että tutkitaan tarkasti tilanteita, jotka ovat menneet suunnitellusti, ja mietitään, mikä johti onnistumiseen, jotta sen jälkeen voidaan selvittää, miten saadaan aikaan sama tulos uudelleen.
  2. Kun jokin ei toimi, muuta menetelmää.
  3. Älä yritä korjata mitään toimivaa.

Kun toista ihmistä autetaan luomaan tulevaisuuskuvaa tai asettamaan tavoitteita tulee lähteä liikkeelle henkilön vahvuuksista. On tärkeää kysyä, mikä ongelma on kyseessä ja mitä henkilö on aiemmin tehnyt sen ratkaisemiseksi, jotta nähdään, millaisia muutoksia henkilö toivoo. Ratkaisukeskeinen työskentelytapa merkitsee pyrkimystä pohtia, miltä henkilön kokema tilanne näyttäytyy ongelman pienennyttyä tai sen poistuttua kokonaan. Jos aamulla herätessään huomaisi, että ongelma on ratkaistu, miten olisi mahdollistaa tietää, että ongelma on todella poissa? Mitä silloin huomaisi? Tämä nimenomainen kysymys motivoi keksimään ratkaisuja, sillä toivomme usein, että asiat elämässämme olisivat toisin.


Lähteet

 

Takaisin Työntekijä oman hyvinvointinsa kehittäjänä -osioon.