Interaktionsfärdigheter på arbetsplatsen

Text: Kirsi Nurminen, Tammerfors universitet

Det sägs att gemenskapen på en arbetsplats påverkas av hur de anställda talar sinsemellan. De anställda kan tala med varandra med respekt och uppskattning eller problemfokuserat och i form av elaka gliringar. Hur man talar till de andra anställda och vilka saker man fokuserar på har stor betydelse för både ens egen och alla andra anställdas välbefinnande.

UPPGIFT

Stanna upp och lyssna till hur det talas på din arbetsplats. Iaktta också hur ditt eget sätt att tala påverkar sammanhållningen på din arbetsplats.

Interaktionsfärdigheter innebär en förmåga och vilja att utbyta tankar, erfarenheter och åsikter med andra. Ömsesidighet spelar en central roll, vilket betyder att båda eller alla parter deltar i och bidrar till det gemensamma samtalet.

Förmågan att lyssna är en förutsättning för ömsesidigheten. Förmågan att lyssna förutsätter närvaro och att man visar intresse för och sätter sig in i talarens situation. Det förutsätter också ett neutralt och öppet sinnestillstånd. Förmågan att lyssna är en värdefull färdighet som kanske verkar självklar, men i den hektiska vardagen är det inte alltid lätt att tillämpa den.

För att främja ömsesidighetsprincipen:

  • Fokusera och lyssna på det som den andra säger.
  • Var uppmärksam: observera icke-verbal kommunikation, tonlägen och känslotillstånd.
  • Visa att du lyssnar genom att nicka och humma vid lämpliga tillfällen.
  • Uppmuntra den som talar att berätta mer: be hen bekräfta något eller förklara något närmare och ställ öppna frågor.
  • Låt bli att genast ta upp dina egna erfarenheter. Vänta på din egen tur utan att avbryta.
  • Försök sätta ord på känslotillstånd som du kan identifiera. Om den du talar med rynkar pannan kan du säga: ”Jag märker att du rynkar pannan. Jag kanske inte var riktigt tydlig, vill du höra mera?”
  • Sporra och uppmuntra din samtalspartner vid behov.
  • Upprepa med egna ord det du har hört, så att den andra vet att du lyssnat på hen. På så sätt kan du också försäkra dig om att du förstått rätt.
REFLEKTIONSUPPGIFT

Låter jag andra lyfta fram sina tankar och åsikter i tillräckligt hög grad? Kan jag lyssna lyhört och sätta mig in i den andras situation?

Att hälsa, tacka, be om ursäkt och förlåta är viktiga färdigheter och en del av artigt uppförande på arbetsplatsen. Utöver dessa är det en viktig del av interaktionsfärdigheter på en arbetsplats att kunna bemöta en kollega i en svår situation och att kunna både ge och ta emot kritik på ett konstruktivt sätt. När kollegorna bemöter varandra uppriktigt och visar uppskattning och vänlighet bidrar alla till en bättre atmosfär och en bättre arbetshälsa.

Samtidigt är det bra att komma ihåg att det är en del av mänskliga relationer att acceptera det ofullständiga, det som inte är perfekt. Det finns inga perfekta relationer eller perfekt interaktion. Vår förmåga att interagera med andra är ofta begränsad, och den påverkas av många situationsbundna faktorer i vardagen. Därför är det viktigt att inte vara för sträng med och att känna empati för sig själv och andra. På så sätt förstår man bättre olika mänskliga relationer och interaktionssituationer.

Filmen nedan sammanfattar interaktionsfärdigheter på arbetsplatsen.

 


Litteratur
Tillbaka till Välmående arbetsgemenskap